Live… Harald Haugaard & Morten Høirup

Dansk folkemusik
Hotel Nyborg Strand, 5. mar. 2006

Det er dog en fornøjelse at høre et par folk som bekender sig til traditionel folkemusik og som samtidig er så dygtige på deres instrumenter, så avancerede, så præcise, så hurtige og så afdæmpede.

Det var søndag formiddag og det var blevet halvsent lørdag aften, så omstændighederne passede perfekt til musikken. Læne sig tilbage, lytte og give sig selv lov til at lukke stemningerne ind. Ingen sangtekster at forholde sig til, kun musikken som vekslede mellem de hurtige dansenumre og de langsomme ballader.

En nærmest ekvilibristisk Harald Haugaard på fiol og en Morten Hoirup på guitar som til tider spillede jazzakkompagnement med to akkordskift i sekundet og til andre tider følsomt melodispil. Det var perfekt, stemningsfuldt og livgivende. Og der var stil over duoen. Der var ikke meget langhåret 70’er-kollektiv over de to herrer. Ikke fordi det gjorde musikken bedre eller dårligere, men det fik mig til at tænke på at den danske folkemusik så ganske bestemt er på vej ind i en ny æra, (og har været det i nogle år) hvor det ikke kun er visetraditionen der dyrkes og fornyes, men også den instrumentale del. Det er forfriskende dejligt med fornyelsen, hvor den musikalske tradition udsættes for dygtige musikere, der tør at harmonisere akkompagnementet lidt anderledes, som tør at lade nutiden smitte af på traditionen. Det er nødvendigt for at traditionen kan leve videre! Haugaard & Hoirup er et eksempel, men ogs Phønixer et lysende eksempel på nytænkning af traditionen, for slet ikke at tale om Sortenmuld, som gik skridtet videre og gjorde middelalderviserne til drømmende trance-elektronika..

Der skal dødogpine findes veje til at få landets helt unge til at bruge folkemusiktraditionen og en af vejene er at introducere de dygtige folkemusikere for de unge rockmusikere, de unge der dyrker hiphop osv. Ikke for nødvendigvis at blande genrerne, men fordi de unge musikere ofte overhovedet ikke har noget forhold til folkemusikken!

Links:

Haugaard & Hoirup www.hhduo.dk
Phønix www.phonixfolk.dk
Sortenmuld www.sortenmuld.dk

Live… Eivør Pálsdóttir & DRs Big Band

Man. 6. mar. 2006

Jeg hørte nogen kalde Eivør for Færøernes Björk og fattede straks interesse. Og med udsigten til Eivør sammen med Danmarks Radios Big Band skruede jeg forventningerne godt i vejret.

Det VAR spændende og medrivende at høre Eivør Pálsdóttir sammen med DRs Big Band på Hotel Nyborg Strand i lørdags. Eivørs sang er hentet dybt nede i menneskets urhistorie og man fornemmer en urkraft som bringer billeder frem i erindringen. Billeder som ikke står klart og som ikke er personlige erindringer men måske er meget dybtliggende nedarvede urkulturelle billeder af “det oprindelige” uden at det står mere klart end det.

Og det handler ikke om noget strengt musikalsk, men om hele Eivørs fremtoning. Stemmens klang, det store register hun spænder over med vidt forskellige udtryk, det eksotiske færøske sprog, det lange lyse hår, den nærmest krampagtige måde hun håndterer håndtrommen på. Eivør er en drøm om det oprindelige, om den meningsfulde og nødvendige sang. Den samlede fremtoning blev kun lidt forstyrret af den lidt popsmarte kapelmester, Nikolaj Bentzon..

Sammensætningen af urkraften Eivør med BigBandet er en oplagt spændende ide som en undersøgelse af om de to meget forskellige udtryk kan tilføre hinanden nye dimensioner. Eivør giver bigbandarrangørerne et spændende udgangspunkt for eksperimenter med nye udtryk til orkesteret, hvilket der sandsynligvis vil kunne komme mange flere spændende ting ud af, men den anden vej synes jeg at de aktuelle arrangementer kun tilfører Eivørs udtryk forvirring. Mit indtryk af Eivør som en urkraft passer dårligt sammen med sofistikerede moderne arrangementer, som i sig selv er hørværdige og spændende.

Måske skal jeg bare til koncert igen og høre Eivør Pálsdóttir solo eller i en anden sammenhæng.

Forslag: Eivør sammen med Safri Duo (kun slagtøj)

Eivør Pálsdóttirs hjemmeside: www.eivor.com

Jeg lytter til… Veto – There’s A Beat In All Machines

Så kom den. 
Vetos første fuldlængde og nationwide-distribuerede CD, som kom til at hedde “There’s A Beat In All Machines”. Det skulle den jo næsten hedde. Flere har skrevet om Veto som The Missing Link mellem elektronica og rock’n’roll. “There’s A Heartbeat In All Machines” kunne den også have heddet for der er meget levende musik at hente her.

Drengene fra Veto skal nu ud på den store tur, og de har fortjent det!

Uanset alle forsøg på genrebetegnelser, spekulationer om bandets potentialer og overvejelser om hvem Veto lyder som, laver de musik som trænger sig på, og det er hvad god musik skal; trænge sig på. Musik kan være alt andet end ligegyldig. Lytteren skal fornemme nødvendigheden. Nødvendighed, og ikke meget andet, giver den store musikoplevelse og Veto har noget af det. Det er bundet meget til Troels Abrahamsens indtrængende og insisterende stemme, men det er mere end det. Der er en energisk kompromisløshed, som virker troværdig, i musikken. Der er en frækhed i arrangementerne, ikke en flabethed, men en fræk kant i måden at skrue numrene sammen på, som gør at man hænger på som lytter.

Veto tager på tur rundt på landets spillesteder her i foråret og lægger også vejen forbi Austin, Texas, hvor de er inviteret af Music Export Denmark.

Vetos hjemmeside: www.vetonet.dk

Musikkanon 2006

8. jan. 2006

Det vrimler med kulturkanoner, hvilket er en udmærket anledning til at diskutere hvad der er godt og skidt

Det er tankevækkende med alle disse kanoner i disse år, men det handler jo om en værdikamp og om en opmærksomhed på ”det danske” i almindelighed? Der er et udbredt behov for diskussion af hvad det vil sige at være dansk, og så er der altid nogen der gerne vil forenkle det hele, sætte det op i kolonner og skemaer, så det er nemt at overskue. Og nu skal den rytmiske musik også have sin helt egen statskontrollerede kanon med Brian Mikkelsens underskrift, hvorfor alle mulige andre selvfølgelig iler med deres bud.

En liste med de mest betydningsfulde albumudgivelser vil altid give anledning til diskussion, hovedrysten og ”hvorfor er dit nu ikke med?” eller ”hvorfor er dat nu med?” Det kan ikke være anderledes og det er godt sådan. Det er vel netop den diskussion der skaber bevidstheden om den danske kulturarv. En rytmisk-musik-kanon er et oplæg til diskussion og kan næsten ikke være andet.

Gaffa har lavet sin egen musikkanon, måske for at inspirere Brians udvalg, måske bare for at starte diskussionen. Fint nok! Det er ikke en liste med de store overraskelser, men det skal den slags lister vel heller ikke være. Det er de storsælgende albums der er med, og man kunne næsten have Tuxen og Ramsdal fra Gaffa mistænkt for at have skelet til hitlisterne fremfor det musikalsk skelsættende og det som musikalsk førte videre, men alt i alt er det en fair liste med en argumentation der kan accepteres.

Tuxen og Ramsdal gør selv opmærksom på det problematiske i at tage helt nye værker med på listen. Jeg vil endda sige at det er særdeles problematisk og misvisende at medtage helt nye værker på en sådan liste. Nephews USADSB fra 2004 og måske også Kashmirs ”The Good Life” fra 1999 hører ikke med her. Hvilken indflydelse disse kunstnere og disse værker får vil være uvist mange år ud i fremtiden og at tage så nutidige værker med på listen kan ikke være andet end et (mere eller mindre kvalificeret) gæt. At Nephew er blevet hypet af Gaffa og brancefolk i almindelighed gennem de sidste par år er ikke ensbetydende med at Nephews indflydelse på dansk rytmisk musik holder i mere end ganske få år. De hører ikke med på listen over obligatorisk kulturarv – endnu. Personligt tror jeg ikke på Nephews holdbarhed, men at sætte dem på listen er selvfølgelig blot endnu en måde at placere dem inde i varmen. (!!)

Så mangler vi bare at få indført nogle kontrolspørgsmål i regeringens 40 spørgsmål til mennesker som ønsker dansk statsborgerskab. De skal jo kende til den danske kulturarv og det ville da være ønskeligt om alle nye danskere kender ”Hubertus”, ”Pilli Willi”, ”Vi elsker uniformer” (ups, den er måske ikke så god i denne sammenhæng?), ”Dear Little Mother” og alle de andre.

Gaffas kulturkanon januar 2006
Steppeulvene – Hip – 1967
Savage Rose – Dødens triumf – 1972
Kim Larsen – Værsgo – 1973
Gasolin – Efter endnu en dag – 1976
C. V. Jørgensen – Storbyens små oaser – 1977
Kliche – Supertanker – 1980
Lars HUG – Kysser himlen farvel – 1987
Tv2 – Nærmest lykkelig – 1988
Anne Linnet – Jeg er jo lige her – 1988
Sort sol – Glamourpuss – 1993
Kashmir – The Good Life – 1999
Nephew – USADSB – 2004

Live… Johnny Madsen og attituden

nov. 2005

To akustiske guitar, en hi-hat og en lilletromme, Madsen, Møller og From. Mere behøver man ikke for at vise hvad rock’n’roll er.

Henrik From er steady, Knud Møller kan alle de rock’n’roll-licks der nogensinde er hørt i verden på sin guitar og Johnny Madsen har attituden. Mere skal der ikke til. Der er noget befriende ved at sidde i et pænt selskab på grønne plasticstolerækker i en sportshal og labbe Madsens rock’n’roll-historier i sig.

Der er ikke noget nyt under solen. Musikken er den samme som for 15 år siden. Der er nogle nye titler, bevares, men stilen er den samme, countryblues, countryrock, blues og rock’n’roll, som den har lydt siden “Nattegn” og “Bounty Blue”. Historierne er de samme. Og hvis det i virkeligheden ikke er de samme historier, så passer de bare så godt ind i stilen og til attituden, at man synes man har hørt dem før. Attituden gør at troværdigheden er så stor at historierne bliver sjove på den der fisker-agtige måde, som er kendetegnet ved en lille distance til den overdrevent cool facade.

Møller kan spille og Madsen kan fortælle rock’n’roll.

LIVE… Mew – Yes!

nov. 2005

Jeg var til Mew-koncert i Århus forleden og det var en overraskende god oplevelse!

Jeg har ellers haft det svært med Jonas Bjerres vokal, har syntes den var fimset og selvhøjtidelig, men i livesammenhængen fungerede den storslået. Den står som en skrøbelig og næsten nødvendig modsætning til den tunge backing som bandet leverer.

Det samme gjorde sig gældende i det gamle symfoniske rockband Yes, hvor forsanger Jon Andersons tynde falsetstemme på samme måde skabte en modvægt mod det tunge band. Faktisk blev jeg under Mew-koncerten flere gange næsten tvunget til at tænke tilbage på Yes midt i 80’erne. Mew udmærker sig ved at være en del mere sofisticeret i melodiopbygningen end Yes, men lyden og hele stemningen i musikken ligger så tæt op ad min oplevelse af Yes (som lige har holdt 35 års jubilæum i branchen!) at Mew live slet ikke virkede så moderne og nyskabende, som jeg måske havde forventet.

Men det var en god koncert og en god oplevelse – stille og roligt!

LIVE… Björk. Hvad er det hun gør ved mig?

aug. 1998

Da jeg var 15 år og året var 1977 “opdagede” jeg Beatles. Jeg følte mig lidt bagud for min tid, men musikken talte til mig og den blev en del af mig. I midten af 80erne, og jeg var omkring 25, “opdagede” jeg Tom Waits og indarbejdede hans fandenivoldske papkassemusik i min måde at tænke musik på. Personen, musikken, instrumenteringen, stemmen, teksterne og hele stemningen passede sammen – og passede sammen med mig på netop det tidspunkt i mit liv.

Nu er jeg midt i 30erne og vi er i 1998 og måske havde jeg helt glemt at man kan “opdage” ny musik. At man pludselig kan falde over en kunstner, som virkelig taler til en. Måske har jeg gået og troet at det var noget der hørte til i teenageårene, hvor identitetsdannelse og oprør er tæt kædet sammen med populærmusik. Måske har jeg gået og troet at det i det mindste hørte til i de unge år, hvor man er fri, uafhængig og kåd.

Og så sniger denne lille islandske kunstner sig ind på mig. Langsomt men sikkert. I 1988 hørte jeg tilfældigt islandske Sugarcubes, hvor jeg måtte stoppe op og lytte: -Nådada for en stemme! Og så pludselig i 1993 var hun der med fuld styrke. I pladebutikkerne, i radioen, på TV, i bladene. Stor promotionoffensiv og al den usmagelige mediegejl! Men hun ramte et eller andet i tiden – og i mig!

Så jeg måtte til Skanderborg Festival for at høre Björk! Og det var helt fantastisk! Der er “noget” ved hendes musik, hendes person, hendes udstråling. Jeg ville gerne kunne slå det hen med en smart bemærkning om hendes udseende eller hendes islandske accent, når hun taler engelsk, men hun er magisk og karismatisk og jeg indser at det faktisk er mange år siden at en kunstner på den måde har talt til mig. Hun forener den uskyldsrene lille pige og den sensuelle heks. Hun forener de døde maskinlyde med den mest udtryksfulde stemme. Det levende og det døde, det farlige og det uskyldige, maskinerne og urkraften, natur og kultur, det smukke og det afskyelige, det tiltrækkende og det frastødende. Modsætninger som alle forenes i dette menneske og den musik hun skaber.

På scenen var, udover Björk, den islandske strygeoktet, hun har brugt på sine plader samt en stor sampler, som blev styret af en dybt koncentreret maskinmester, Mark Bell. Vi er efterhånden så vant til at orkestret med trommer, bas og guitar er på scenen, mens strygerensemblet er samplet på keyboardet og der bliver brugt flittigt. Vi ved godt at de strygere vi hører i pop- og rockmusik oftest er en synthesizer. Her var det imidlertid lige præcis omvendt! Hele “orkesteret” var samplet og kun strygerne var på scenen!

Dette handler naturligvis om en meget personlig oplevelse og det er et problem, når jeg nu ønsker at indkredse magien eller når jeg ønsker at delagtiggøre andre i oplevelsen. – Oplevelsen af musik er irreversibel, siger Peter Bastian. Man kan ikke omsætte musikoplevelsen til ord, billeder, forklaringer eller noget som helst andet (på samme måde som man ikke kan forklare oplevelsen af f.eks. farven rød) – og her står jeg med en stor, stor oplevelse og en ubændig trang til at formidle min oplevelse!

Hendes stemme når så langt ud og så dybt ned. Det er ikke ordene, for dem har jeg knap nok lyttet til endnu. Det er stemmen, klangen, instrumenteringen, musikken og de mange lag af udtryk der ligger i kombinationen af disse delelementer. Det er hele stemningen i musikken: på en gang melankolsk og livgivende. Musikken vækker nogle følelser og stemninger til live i mig. Stemningen overføres umiddelbart til mig. Jeg er modtagelig. Måske er netop det en af hemmelighederne? Intet kan opleves intenst hvis man ikke er åben og modtagelig, men denne musik har nogle indbyggede mekanismer, der trykker på nogle knapper hos mig, så jeg faktisk bliver modtagelig, når jeg hører den. En slags selvudløser.

Et ubehageligt og konkret eksempel er nummeret “Pluto” fra det nyeste album “Homogenic”. Det er så grimt at jeg næsten ikke kan holde ud at lytte til det. Der er noget manisk, noget hypnotiserende, noget skræmmende og angstfremkaldende ved det nummer. Gentagelserne, den forvrængede, næsten hysteriske, stemme, maskinerne, uroen, trommerne som ikke er trommer men samplet støj. Nogle gange er jeg nødt til at springe til næste nummer på pladen fordi jeg simpelthen ikke kan udholde at høre det til ende. Hun sluttede af med netop det nummer ved koncerten i Skanderborg og hele min skrækfornemmelse blev forstærket af et lysshow som understregede det mareridtsagtige ved at oplyse publikum med et særdeles skarpt blinkende lys, netop i de, for mig, hypnotiske gentagelser. Jeg havde svært ved at udholde det, men det gjorde noget ved mig, og det gør noget ved mig. Det rammer mig på et ømt sted, og jeg ved det godt. Det rammer et sted i mit sind, hvor jeg ikke ønsker at være. Det rammer en side af mig, som jeg ikke ønsker at kende. Det er måske som Peter Bastian (ham igen!) påstår: nemlig at musik man frastødes af, er musik som appellerer til sider af ens personlighed som man ikke vil kendes ved. Er det derfor? Og idet dette nummer kaster mig ud i et bølgende følelseshav, så er det vel netop fordi det virkelig kan noget og gør noget, fordi det er vedkommende eller ihvertfald vedkommer mig. Det er naturligvis ikke noget objektivt kvalitetsstempel, men blot en konstatering af at det gør noget ved mig.

Modsætningerne er centrale. Popmusik bekræfter lytteren i hans/hendes livssituation og vi vælger musik, genre, kunstner og melodi, som bekræfter eller understreger vores sindsstemning eller måske vores drømme. Vi låser os måske fast (for en tid) og er til hiphop, klassisk, jazz, techno, thrashmetal, barok, country & western, Beethoven, Bee Gees eller Blur og vi bekræftes i, eller drømmer, at musikken er et billede af vores liv eller vort inderste. Der findes sandsynligvis god musik i alle genrer, men hvis musikken skal andet end at bekræfte må der være en modsætning, en konflikt. En novelle, en roman eller en film er også en ligegyldig historie, hvis der ikke er en konflikt. Modsætningerne skal være der for at vi kan tage stilling. Modsætninger er det der driver fremad. Og hos Björk springer modsætningerne i øjnene – og ørerne. Jeg, der altid har haft lidt modvilje mod maskinerne i musikken, ledes af hendes livfulde, kraftfulde, dynamiske stemme ind i en verden hvor maskinlydene er en uundværlig del af udtrykket. Jeg drages af hendes stemme og frastødes af maskinerne men oplever pludselig ikke mere maskinerne som en modstander. Min modtagelighed tunes ind på oplevelsen af det hele på en gang og med eet står jeg midt i en totaloplevelse, hvor alle musikkens delelementer ophører med at eksistere og jeg bare oplever.

En gammel jazzmusiker sagde engang, da talen faldt på musikgenrer og på om jazzmusik var bedre end rockmusik og klassisk musik, at der kun findes to slags musik, nemlig god musik og dårlig musik. Måske kan udsagnet udbygges ved at sige at dårlig musik er musik som er ligegyldig og at god musik er musik som tvinger mig til at forholde mig udover musikken – f.eks til mig selv?

Jeg lytter til… Daniel Lanois

maj 2005

Canadiske Daniel Lanois balancerer på kanten mellem det banale og det sublime. Hans seneste udspil, ”Shine” fra 2003, er et godt eksempel på at afdæmpet og stille vellyd ikke nødvendigvis behøver betyde kedsommelighed og konformitet.

En stor sanger er han måske ikke, men den inderlighed der bliver eksponeret ved at hans stemme ligger så langt fremme i lydbilledet, bliver en påtrængende påmindelse om at en sangers evne til at udtrykke sig er noget ganske andet end tillært sangteknik.

Det er ikke nogen hemmelighed at Lanois har produceret et af mine favoritalbums fra 80erne, nemlig U2s ”The Joshua Tree” og iøvrigt også andre U2-albums, og det kan ikke undgå at farve min lytning. Der er ikke mange lighedspunkter mellem U2 og Daniel Lanois, og så alligevel…… hist og her er der en guitar som giver mindelser om Edge sidst i 80erne, men det der kendetegner produktionen er det distinkte og klare lydbillede. Alle instrumenter og stemmer står klokkeklart og det er en nydelse at lytte og lade sig føre med af vellyden og de – ved første ørekast – lidt letbenede melodier, som ved hvert eneste genhør vinder og bliver lidt mere eet med arrangementet.

Daniel Lanois er virkelig værd at lytte til!

Er det nu synd for Tina Turner?

8. maj 2005

Den husstandsomdelte gratis avis ”Søndagsavisen” skriver i dag at det er synd for Tina Turner at hun ikke vidste at et evt overskud ved HCAndersen-showet i Parken skulle gå til velgørenhed.

Ingen af de interviewede kunstnere bruger ganske vist netop den formulering, men sådan lyder overskriften, og Rebecca Brüel, Anders Blichfeldt og Signe Svendsen synes alle tre at det er i orden at fru Turner fik en million dollars + det løse for at synge to sange til et medbragt kassettebånd. Det er ikke fru Turners griskhed men amatøragtige arrangører der er skyld i underskuddet, siger de.

Det er jo markedsmekanismerne der udstilles fra sin allergrimmeste side. Den får alt hvad den kan trække. Hvis nogle amatørarrangører ovre i Danmark vil betale en mio. dollars for ti minutters optræden så skal de da betale. Så enkelt er det – fuldstændig uanset om det er en rimelig pris.

Og det er da ikke synd for Tina Turner at hun er blevet prygelknabe og kan sætte 5,7 mio. kr ind på bankbogen. Hun kan da bare betale dem tilbage, eller give de 5 mio. kr til det projekt der skulle støttes i Afrika.

Og s må arrangørerne have lært at musik-bookingbureauer er som handlende på en markedsplads i Sydeuropa. Den ”special price for you” man får tilbudt er et udgangspunkt for forhandling og hvis man betaler den først forlangte pris er det enten fordi man har rigtig mange penge eller fordi man ikke ved hvad tingene er værd.

Gasolin… Et genhør

19. sep. 2005

Jeg ved godt jeg er bagefter. Jeg ved godt det er længe siden at Gasolins samlede værker udkom i en black box, men jeg har altså først fået fingre i den nu.

Det er jo et fantastisk genhør. En hel eftermiddag og en hel aften med Gasolin – i 2005!!

De første og ældste Gasolin 1, 2 og 3 har jeg ikke det helt nære forhold til (selv om “Inga, Katinka…” står klart i huskeren), men når vi når til “Stakkels Jim” fra 1974, så står der så klare billeder af “Bingo Bingo Hvor skal du hen?”, “Alla-tin-gala” og P4 i P1 søndag aften og transistorradio at det næsten føles mærkeligt at høre det igen.

Og “Gas 5”. Jeg husker da jeg udfyldte bestillingsformularen i biblioteksbussen som kom forbi en gang om ugen, og “Gas 5” blev albummet som er uløseligt kædet sammen med den første kæreste, de første fester hvor lyset blev slukket og det første kys. “Gas 5” var det man altid kunne blive enige om at høre, når man ellers ikke kunne blive enige.

“Efter endnu en dag”, hvor Gasolin pludselig blev sofisticerede må være det musikalske højdepunkt, som jeg dyrkede lidt mere hemmeligt. Det blev aldrig en festplade som “Gas 5”, men en spille-højt-plade derhjemme på værelset ved de musikalsk tolerante men lidt uforstående forældre. For måske første gang bemærkede jeg snakken om produceren, som også lavede de første Queen-plader og jeg syntes jeg kunne høre den samme lyd på “Twilight Birds” og “Bohemian Rhapsody”. “Efter endnu en dag” er mit bevis på at Gasolin kunne mere end de ville være ved.

“Live Sådan”. Det kan stadig ærge mig at jeg sagde nej til at tage med til koncert med Gasolin i Holstebro-hallen. Jeg havde lige været til koncert med Suzi Quatro (!!!) og havde måske brugt mine surt sammensparede avisrute-penge. Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke tog med, men jeg husker at jeg allerede umiddelbart efter koncerten ærgede mig.

“Gør det noget”. Jeg oplevede “Gør det noget” som en nedtur. I dag synes jeg egentlig der er meget godt Gas-musik på “Gør det noget”, men i ungdomsklubben var det ikke et hit. Der blev ganske vist spillet “Strengelegen” for fuldt drøn og “Det bedste til mig og mine venner” kunne vi også hele teksten på, ja og “Længes hjem” og “Get On The Train” blev da også spillet, men der var en klar fornemmelse af at Gasolin ikke var det samme mere. Måske var det bare os der var blevet et par år ældre. Det blev vigtigt at være noget for sig selv og når vi ikke kunne blive enige om hvad vi skulle høre, kunne vi ikke længere blive enige om at høre Gasolin.

Den gamle mands hurtige kommentarer til den musik jeg falder over, lytter til, irriteres over, belemres med og nyder.