LIVE… Malurt

April 2022, Egmonthøjskolen
Udsat næsten to år pga corona. Var annonceret til at skulle afvikles i den gamle remise i Odder, hvor vi hørte Savage Rose for nogle år siden, men i mellemtiden har brandvæsenet vurderet at Remisen ikke må bruges som koncertsted, så nu var det på Egmonthøjskolen, som fungerer fortrinligt som koncertsted med en stor foyer og masser af parkeringspladser.

Malurt med Pete Repete, Christian Arendt, Dia Nielsen, Peter Mors og Michael Falck – i 2022? Malurt var jo noget vi lyttede til i starten og midten af 80erne og der er næsten altid noget patetisk over at gamle røvere vender tilbage til scenen, men Michael Falck formåede alligevel at pille lidt af det akavede ned ved at stå ved det akavede og f.eks. sige “Nu gør vi som om vi er unge for en aften”….. og så alligevel, nej, det ER akavet og forstilt.

Når det er sagt, så spillede de faktisk ganske udmærket. Man mærker klart at det er musik fra en anden tid. Mere direkte end nutidens musik, mere rock’n’roll end nutidens musik, lidt punket (som jeg husker den “pæne punk” der måske bare handlede om en fandenivoldsk energi), men koncertlyden er jo opdateret, sangene kender vi, energien var OK, så koncerten må siges at være godkendt med en middelkarakter.

LIVE… Janne Mark + koret Maestra

Lystrup Kirke, marts 2022

Meget rørende koncert i et smukt nyt kirkerum.

Janne Marks entre i den 18. udgave af Højskolesangbogen har givet noget velfortjent opmærksomhed. Janne Marks enkle og velfungerende melodier giver stort spillerum for arrangementerne og med et par dygtige musikere og det særdeles velklingende århusianske pigekor Maestra under ledelse af Malene Rigtrup løftede de højstemte tekster sig på den helt rigtige måde i kirkerummet, som også gør noget ved hele oplevelsen. Højt til loftet, rummets klang, højstemtheden.

En dejlig måde at bruge en hverdagsaften.

Janne Mark og Maestra i Lystrup Kirke

Læs mere om Maestra

Læs mere om Janne Mark

LIVE… Harald Haugaard og Helene Blum m/band

Marts 2022, Hotel Nyborg Strand

De er altså dygtige og folkemusikken samt folkemusikkens afarter fylder alt for lidt i den almindelige danske musikforbrugers bevidsthed. Det måtte for min skyld gerne fylde meget mere, måtte gerne være en mere selvfølgelig del af vores hverdag og vores måde at være sammen på, altså folkemusikken og alle dens afskygninger.

Haugaard og Blum m/band er dog lige ved og tæt på at blive for “pænt”, hvor mærkeligt det end kan lyde. De er eminent dygtige, men der kommer til at mangle noget nerve, noget nærvær, noget fornemmelse af at de er sammen om det.
Og når det er sagt, så ved jeg jo godt at det er næsten umuligt at etablere det nærvær, som jeg synes er så tæt forbundet med folkemusikken, i en stor sal med 5-6-700 (?) mennesker en søndag formiddag.

En absolut god koncert.

LIVE… Nicklas Sahl

Marts 2022
Eriksminde Efterskole

Alene med sin guitar og sin stemme skal man i høj grad kunne læne sig op af gode sange, og det er lige præcis hvad Nicklas Sahl kan. Han er i mine ører en blændende pop-snedker.
Jeg er generelt ellers ikke til de unge følsomme sangskrivere, som krænger sjælen ud på engelsk eller på et meget dagligdags og upoetisk dansk, men lige netop Nicklas Sahl kan et eller andet med sin sangskrivning.

Nicklas Sahl på Eriksminde

Jeg lytter til… Per Vers & Benny Andersen

“Sidste omgang”, Per Vers – Benny Andersen, 2022

Sikke et værk, sikke et mod, sikke en oplevelse!

Sjældent har jeg haft lyst til at citere så mange linjer som fra dette vilde værk (og gør det så slet ikke). Benny Andersen har man jo altid lyst til at citere. Jeg tror ikke der findes en livssituation, hvor man ikke kan finde et Benny Andersen-citat der passer perfekt, men det er jo ikke kun Benny (ham er vi vel på fornavn med), men også i udpræget grad Per Vers, som kan rime på alt og som har gjort sig umage for at kunne hamle op med og komplementere gamle Benny.

Det vildeste er næsten det mod Per Vers udviser ved at spille op til Benny Andersen, koryfæet, mesteren og hele Danmarks huspoet.
Først tænkte jeg at det var i stil med Dan Turèll og Halfdan E tilbage i 90erne, hvor digtoplæsning blev kombineret med beats og baggrundsmusik, men nej, Per Vers går skridtet videre og lader ganske vist Benny læse sine digte med beats, men så rapper han selv sin egen vinkel på temaet i digtet, fletter ordene sammen, svarer på spørgsmål og det virker. Det er virkelig modigt, flot, bemærkelsesværdigt og en præstation som er blevet til et værk som er helt anderledes end alt andet og som bør nomineres til alskens priser. Per Vers kan noget med det der danske sprog og der er nogle øreåbnende og opmærksomhedsskabende rim, som får det til at løbe koldt ned af ryggen – Det kan rim og ord nemlig.

Læs en god, grundig og læseværdig anmeldelse af albummet på side33.dk

LIVE… Girlcrush

Januar 2022, Eriksminde

De fik mig. Fangede mig lige der på det forkerte ben.
De var introduceret som en art punk. Jeg havde lyttet, set video, set dem blive interviewet af Jesper Binzer på DR og jeg synes måske ikke der var så meget punk over det musikalske udtryk. De fortalte selv at de startede bandet for 4 år siden og da kunne de ikke spille, men skulle til at lære at spille og det er der selvfølgelig lidt punk over.

Men de fik mig der, hvor de introducerede næste nummer og sagde at det blev lavet efter at de mange gange havde oplevet at velmenende erfarne musikalske mennesker kom op til dem efter koncerterne og fortalte dem, hvad de kunne gøre for at få det til at lyde bedre eller ville give gode råd og tips til hvad de kunne gøre anderledes. Jeg, den gamle musiklærer, stod jo tilfældigvis og tænkte på at her kunne jeg da gøre noget gavn med min erfaring. Nummeret hedder “Start Your Own Fuckin’ Band”. One, two, three, four.

Den sad hvor den skulle. De vil gerne lyde som de gør og det er selvfølgelig sådan det skal være. Og DET er punk.

Girlcrush, Eriksminde, januar 2022

FILM… Get Back

Beatles igen her mere end 50 år senere!

Pludselig dukker Peter Jacksons 8 timers sammenklip af 60 timers filmoptagelser fra januar 1969, hvor Beatles mødtes hver dag for at skrive, øve og indspille nyt album op og man bliver så nødt til at købe en måneds Disney+.

Når man engang for mange år siden har nørdet Beatles, som jeg har, så er der ikke de store overraskelser i de mange timers følgen de fire, men der sker alligevel noget magisk: De fire bliver langsomt til almindelige mennesker der møder hver formiddag for at skrue nogle nye sange sammen. De mange timer “vi er sammen” gør at det ikke kun er nøje udvalgte guldkorn, der får lov at komme med, men også alle almindelighederne, irritationerne, de skøre indfald og pauserne hvor der small-talkes.

En anden helt magisk oplevelse er at følge tilblivelsen af nogle af de mytiske numre på albummet “Let It Be”. Når nummeret “Get Back” tager form ud af ingenting og sweet Lorretta Martin får sit navn, når “Don’t Let Me Down” præsenteres af Lennon og bearbejdes af gruppen, når “I Me Mine” introduceres af en undseelig George Harrison, så er det nærmest magisk, fordi de numre har en helt central plads i min musikalske udvikling.

Der verserer så mange historier om hvordan Beatles sluttede samarbejdet, så mange rygter, så mange myter og meget bekræftes i disse optagelser men lige så meget munder ud i nye spørgsmål. Prøv engang at tjekke Songfacts.com hvor mange historier der findes om hvert eneste Beatles-nummer.

Den gamle mands hurtige kommentarer til den musik jeg falder over, lytter til, irriteres over, belemres med og nyder.