Jeg lytter til… Schou & Nø

feb 2008

“På fantasiens vinger”, 2007

Så er der dømt eventyr og glad musik! Stig Nørregård og Jimmy Schou Wistisen fra Ry har begået en CD uden skarpe kanter men med masser af vellyd og kompetent popmusik med et islæt af folkemusik.

Melodimaterialet er i orden, produktionen er der kræset for og så har man hentet en flok meget velvalgte musikere i studiet. Specielt Uffe Steens guitar og Jane Clarks violin skaber liv og er med til at løfte oplevelsen. Albummets absolut sikreste nummer er titelmelodien “På fantasiens vinger”, hvor melodi, violin- og guitarintro og mellemspil, arrangementet i det hele taget, en guitarsolo, en sikker hookline i omkvædet og et toneartskift hen mod slutningen altsammen bidrager til oplevelsen af en helstøbt sang.

Godt gedigent album!

Link:
www.schouogno.dk

Jeg lytter til… Ginger Ninja

Ny musik på myspace:

Ginger Ninja, mærkeligt bandnavn, men ikke mærkelig musik. Det er særdeles kompetent rockmusik med guitaren og den gode melodi i centrum. Og tilmed med en lille kant, der vækker nysgerrigheden, specielt i arrangementerne. Der er, på trods af at det hele tydeligvis er gennemarrangeret og ret sofistikeret, en umiddelbarhed og en tråd ind til en spilleglæde, som skaber store forventninger til at høre Ginger Ninja live. Det må jeg have til gode.

Der er arbejdet seriøst med arrangementer, kor, guitarfigurer, dynamik og melodien ikke at forglemme. De tre numre bæres af den gode melodi, de gennemarbejdede arrangementer, energien og spilleglæden.

Held og lykke derude hvor kampen om opmærksomhed ikke kun handler om god musik!!

Link:

myspace.com/gingerninjamyspace

Grøn Koncert 2007

okt 2007

Og hele familien var samlet til familiefest med Jacob Haugård på Dyrskuepladsen i Herning og det var jævnt hen en god dag for solen skinnede

Alphabeat
Glad dansepop-funk som sandsynligvis virker godt til gymnasiefesterne og på natklubberne. Det virkede måske lidt tegneserieagtigt på dyrskuepladsen i Herning, men thumbs up. Glad musik til en glad fest!

L.O.C.
Med fare for at genere en hel masse mennesker forstår jeg til gengæld ikke hvad L.O.C., Johnson og USO laver på en stor udendørs scene i Herning. Rap er oprindelig en forkortelse for Rhytm And Poetry men Aets betydning burde måske rettelig skiftes til Attitude så det står for Rhytm Attitude & Poetry. Det er attitude og en påtaget storby-gangster-stil som jeg slet ikke kan forlige mig med.

Jeg kan sagtens dyrke et godt beat og jeg kan nyde frække rim og et godt flow, men det virkede bare ikke på den store scene i solskin. Når man, som jeg, ikke kan teksterne hjemmefra og ikke kan høre ordnene der vrænges, så er der kun et beat og en masse attitude tilbage og det holder ikke til en hel koncert.

Ufo & Yepha
Det samme gælder for Ufo og Yepha. Attitude og lir

Beth Hart
Beth Hart gjorde det godt. Jeg har ikke studeret musikbladene, har kun hørt radiohittet “Learning To Love” og kendte nok ikke Beth Hart godt nok, men det kom bag på mig at hun jo er en rigtig rock-bitch med et rigtigt rock’n’roll band i ryggen, tatoveringer på hoften og ægte amerikansk her-kommer-jeg-stil. Velopbygget koncert, god rock’n’rollstemme, men alt for ordinært materiale.

Nephew
Nephew er opstyltet og overeksponeret. De leverer varen og de skal ikke høre noget for et ganske udmærket show, som passede godt til den store scene, men musikalsk er der ikke meget at komme efter. Musikalsk er det genbrug af 30-40 års rock- og popmusik tilsat et stænk sortklædt alvorsfuldhed. Det er TV2 uden tekstlige finesser. Det er gedigen poprock som er blevet hyped af gode forbindelser i branchen – meget mere end musikken kan bære!

Veto
Veto kæmpede med teknikken men forsøgte ihærdigt at fyre et energisk sæt af, men den halve time der var tildelt på den lille scene var ikke nok til at bringe stemningen over en middeltemperatur. De musikalske ideer som Veto arbejder med er spændende og det absolut bedste bud på noget musik der peger fremad og udover det forventelige og ordinære.

TV2
TV2 er jo i kategorien “gamle mænd der også var unge engang” og de får herfra en masse kredit på den konto. De har et bagkatalog som lægger op til fællessang ved et familietræf som Grøn Koncert også er. Det er topprofessionelt, kompetent popmusik med de charmerende skarpe kanter i teksterne som Nephew mangler. Og TV2 præsenterede Kira Skov, som med sin akustiske guitar og sin rockstemme charmerede hele selskabet.

Popmusikken keder mig.
Det medie der hedder “koncerten” stiller store krav til kunstnerne på scenen og hvis der ikke kan bygges på en fascination af bare at se “giraffen” eller berømthederne på scenen, så skal der virkelig noget ekstraordinært til for at ruske mig ud af min døs sådan en sommerdag med familien på Dyrskuepladsen i Herning.

Roskilde Festival 2007

aug 2007

En ganske kort, kronologisk og lidt dagbogsagtig gennemgang af min datters og min vej gennem en regnvåd uge på Roskilde Festival 2007:

Det allerførste vi løb ind i var Mit nye band som var alt for eksperimenterende at starte på i regnvejr og gummistøvler, så vi gik ud og rekonogserede, købte ørepropper og vendte så tilbage for at høre Death By Kite, triorock med alvorlig weltsmertz, men det var som om de kun kunne den samme sang, som de spillede igen og igen i forskellige variationer.

Mandag gik vi i biografen, hvor der på plakaten kun var kultfilm af alle slags. Vi så “The Calamari Wrestler”, som er en helt fantastisk japansk film om en bryder der pludselig midt i en match forvandles til en blæksprutte. Blæksprutten er vel at mærke af Bamse & Kylling-typen, hvor man kan se syningerne langs de lange arme, og plottet er så kliche-agtig at man skriger af grin over hvor alvorligt skuespillerne agerer.

‘The Calamari Wrestler’ var vores opvarmning til Decorate Decorate, et ungt, lidt dystert band som forsøgte at skabe en mørk dommedagsstemning der signalerede alvorsfuldhed og seriøsitet, men det kom det meste af tiden til at virke anstrengt og prætentiøst. Anderledes lige ud af landevejen var det med Highway Child, som (surprise!) spillede rock på den gammeldags Deep Purple-agtige måde. Og der var fuld fart, speedguitar-soloer, tenorskrig, langt hår og rock’n’roll-attituder. Der er ikke meget nyt at hente her, men en påmindelse om hvor alle de nye stilarter kommer fra.

Forest & Crispian fra Sverige stillede op med et anderledes setup og en anderledes lyd end det vanlige: guitar, moog, stående trommeslager og masser af sangharmonier og så en masse frisk energi. Det holdt langt hen ad vejen, men den stående trommeslager blev mod slutningen åbenlyst, og forståeligt nok, træt i det ben han hele tiden skulle støtte på og slæbte de sidste numre hjem. Forest & Crispian var dagens glædelige overraskelse. Lidt anderledes og masser af energi er en god kombination til et kræsent og allerede mæt publikum. I samme boldgade var Turboweekend, som også var en trio, også havde en moog, men nu sammen med bas og trommer. Stilen var anderledes end Forest & Crispian, lidt dance-agtigt, men med en fantastisk god rock-energi. Fremad! Up-tempo! 1-2-3-4.

Aftenen sluttede, for os, med færøske Høgni Lisberg, som faldt i kategorien traditionel singer/songwriter. En absolut god sangskriver, specielt balladerne var stemningsfulde og ellers var det jævn og veludført poprock som vi nok har hørt før, men som også er en slags reference-genre for alt det nye.

Københavnske Choir Of Young Believers havde vi fået at vide at vi skulle høre. Det var storladent, flot og gennemarrangeret. Musikken bevægede sig på et næsten traditionelt grundlag af symfonisk pop, men de mange skæve vinkler og overraskende akkordskift, gjorde det til en decideret nydelse. Marybell Katastrophyfra Århus var også en positiv overraskelse. Med en meget energisk, frisk og ligefrem frontfigur, der spændte vidt. Der var noget Björk over hendes stemme. Skævt, melodisk og energisk.

Analogik – En koncert som mange havde set frem til. Jeg havde på fornemmelsen at der var lidt kult indover. Analogik spiller lidt forsimplet balkanmusik med en DJ til at krydre. Det er voksne mænd, der har ramt en gruppe af mennesker som søger noget oprindeligt og ægte, men stadig trygt og velkendt. Balkan-musikken synes voldsomt forsimplet og blev spillet som en træskotrampende udgave af dansk spillemandsmusik. Publikum var ellevilde, men på en lidt distanceret og påtaget måde. En kom-nu-leger-vi-hippier-og-laver-slangen-rundt-mellem-publikum-måde. Musikalsk var det en lidt skuffende oplevelse.

Asinrebekkamaria– Disko-dancehall-pop. Fuldstændigt centreret om en kvindelig sanger. Ikke min kop te.

Paneldebat- Christian Leth fra DRs liga.dk, Hüttel fra Koda og Troels Abrahamsen fra Veto i en diskussion om hvor pengene er i en internetbaseret musikdistribution.

1-2-3-4 – Vi forlod koncerten. Det var for ordinært. Man bliver kræsen, hvilket selvfølgelig er unfair – at bedømme et band på 2 numre.

Detektivbyrån – fra Sverige. Vi forlod også denne koncert. Spændende ide med at blande noget spilledåseagtigt folkemusik med lidt rock og teckno, men det var alt for forsimplet og usofistikeret. Det blev gimmick frem for en spændende cocktail

The Floor Is Made Of Lava – er blevet totalt hyped og vi var begge (min datter på 15 og jeg) lidt skuffede. Der var totalt gang i den og forsangeren har klart et stort potentiale, men jeg synes slet ikke materialet havde kvaliteter til mere end middelmådigt. Bandet bag forsangeren var heller ikke udover det sædvanlige.

Arcade Fire – fra Canada på Arenascenen. Mindst 10 mennesker på scenen med violiner, kontrabas, harmonika og alt muligt. En kæmpe lydmur hvor strygere og uh-stemmer gik i et og blev meget massivt. Der var nogle grundindstillinger på lydanlægget der skulle have været justeret før de mange mennesker kom på scenen. Arcade Fire er melodimæssigt anderledes end meget andet. Det minder mig om The Hooters. Arcade Fire er bestemt et spændende bekendtskab, som jeg vil nærlytte med god lyd når jeg kommer hjem.

The Killers – Rock’n’roll på Orange Scene

Björk – Orange Scene og vi var oppe foran. Det regnede og var koldt, men det var et magisk show, som sidst jeg så hende. Mr. Bell på computer, en persussionist, en pianist der havde alt på noder og 8-10 islandske kvindelige blæsere. Björk var klædt i en meget speciel klovneagtig kjole i alle farver.

Først fik vi tre kvarter med alle de stille numre, hvorefter der blev lukket op for de voldsomme beats sluttende med “Declare Independence” hvor der blev hejst det islandske og det grønlandske flag. Björk har karisma. Björk er stadig lillepigen og heksen på samme tid, men lidt mindre end førhen. Lillepigen er på retur, heksen er blevet lidt mindre diabolsk og lidt mere stueren.

Musicians Of The Nile – Verdensmusik på Astoriascenen. ægyptiske sigøjnere der spillede deres enstrengede instrumenter, blæsere og fløjter. Meget entonigt. Der skiftes ikke akkorder overhovedet og det bliver trance-agtigt

Mando Diao – fra Sverige på Odeon-scenen. Virkelig godt og energisk rockmusik i lige linie fra Beatles og Oasis. Meget melodibaseret, hvilket adskiller dem fra meget af det andet vi har hørt. Et stort plus i notesbogen ved Mando Diao.

Camera Obscura – fra Skotland. Mærkelig malplaceret, men måske er der noget med teksterne? Det lød som danskpop-musik på engelsk.

The Sounds – Flere svenskere på Arena-scenen. Meget populært og med en Blondie-agtig frontfigur i neglige og frække attituder. Det holder slet ikke i længden, men masser af energi og ungdommelig vrængen.

Konono No. 1 – Congolesisk verdensmusik. Spændende som meget andet musik fra fremmede kulturer. Konono No. 1 bliver trance-agtigt ensformigt efter et stykke tid og sandsynligvis pga at det er fremmed for mine ører bliver det svært at høre og sætte pris på detaljerne og variationerne. Jeg hører kun monotonien, men fornemmer at der er meget mere i musikken. Gruppen har spillet sammen med både Björk og Tortoise.

Beastie Boys – Old school hiphop, som havde et stort stort publikum ved Orange Scene med sig. 1½ times råben og skrigen og scratchen. Det er ikke, og har aldrig været, min kop te.

Klaxons – Odeon Scenen. Helt nyt band med et par radiohits. Ung fandenivoldsk energi og et par uartikulerede omkvæd, så var publikum på plads for en tid. Det er alt for nemt!

Trentemøller – Arena Scenen. Afspilning af en hel CD live sammen med Michael Simpson og en trommeslager. Det er trance, computer, stille vuggende grooves, keyboard og rundkørsel. Trentemøller er det helt store for tiden, det ved jeg godt, men det er jo ikke nyt og jeg ved ikke engang om det er spændende. Det er halvfjersernes Jean Michel Jarre i moderne udgave og med mere vægt på groove end på melodi. Al respekt for det Trentemøller kan med en computer, men der er ikke musikalsk belæg for den bølge han rider på.

Band Ane – Electronica med en pige bag en computer + et band sammensat til lejligheden. Meget a la Trentemøller. Meget medrivende, men genren har et problem når det skal spilles live!

Camille Jones – Electrofunk tror jeg vi skal kalde Camille Jones musik. Der er gang i den. Det er elektronica med gang i, eller techno med sang.

Thomas Dybdahl – Helt mærkeligt at høre gammeldags vellyd med skandinaviske soul-fraseringer efter så mange nye indtryk, nye bands og ny musik. Et stort band med både pedalsteelguitar og violin gjorde det til et hyggeligt og trygt afbræk i strømmen af nyt.

Flaming Lips – Orange Scene. Tegneseriefigurer, julemænd, konfetti-kanoner, megaballoner, almindelig balloner og jeg skal gi dig. Den fik hele armen med iøjnefaldende scenestunts. Introen hvor forsangeren kravler ind i en kæmpeboble og crowdsurfer inde i boblen er jo lige til alle avisernes forsider. Jeg kendte ikke Flaming Lips skønt det tydeligvis var aldrende mennesker og musikken var ikke specielt iørespringende.

Oh No Ono – En meget bedre koncert end jeg havde forventet. Et af min datters foretrukne danske bands, så jeg har hørt det hjemmefra. Der var noget friskhed og drenget charme over bandet og der var en musikalsk samhørighed med fx Arctic Monkeys. Mange akkorder, gode melodier og så et drive og et drenget gå-på-mod er en god kombination.

The Who – Orange Scene. Vi var oppe i frontstage-pitten igen fordi det kunne være sjovt at se koryfærerne. Og det var sjovt at se dem, men musikalsk er det jo en total misforståelse at en gruppe som The Who stiller op igen. Pete Townsend kæmpede en brav kamp og arbejdede ihærdigt for hyren med de velkendte møllehjulssving på guitaren, men det bliver jo lidt en parodi på dem selv de laver. Roger Daltrey var en katastrofe! Den store stemme som var med til at gøre The Who til hvad de var, er væk. Manden har ingen stemme tilbage. Han undskyldte sig med at det våde vejr havde gjort ham forkølet og han fik da også et krus varm te ind på scenen midt i showet (det er den slags man lægger mærke til når man står oppe foran), men jeg tror simpelthen den gamle mand fik træk i gyngestolen forleden aften da slumretæppet var faldet ned fra hans skød derhjemme. Vi fik en flok af de gamle hits, flere med en film kørende bagved med optagelser fra The Whos koncerter i slutningen af tresserne og starten af halvfjerserne, hvor der blev smadret guitarer og forstærkere, så fik vi også det med. Det var sjovt at se The Who, selv om The Who måske er så meget sagt, da det kun var Pete Townsend og Roger Daltrey + et stort band, men de burde nok have ladt være at lade sig lokke til at stille op igen så mange år efter.

Grizzly Bears – Intellektuel amerikansk musik uden stjernepotentiale men med stor musikalsk kunnen og spændende materiale, der både havde jazzelemeneter og noget folklore over sig, men først og fremmest var det deres eget og spændende. Helt sikkert dagens største positive overraskelse.

Red Hot Chili Peppers – Orange Scene. Det er jo bare rock’n’roll og lige netop til denne koncert var det ukoncentreret og slapt afleveret rock’n’roll. Der var slet ingen gejst at spore og forsanger Anthony Kiedis lød som om han nærmest kedede sig. Det var en aldeles upassende og fornærmende dårlig optræden som vi ellers var mange der havde set frem til. Vi hørte ikke koncerten færdg.

Rhonda Harris – Nikolaj Nørlunds engelsksprogede projekt Rhonda Harris har et stort og indfølende stampublikum og det er dejligt at vide at der er folk som Nikolaj Nørlund i den danske musikverden. Der er noget integritet, noget troværdigt over musikken, som jo i Rhonda Harris’ tilfælde ikke handler om de store tekniske udskejelser men netop om stemning og troværdighed.

Arctic Monkeys – Orange Scene. Og vi var helt oppe foran Orange Scene igen og det gør altså en forskel om man står nede bagved og ser på videooptagelser fra scenekameraer, eller man står oppe foran og selv kan se de unge mennesker i øjnene. Der er noget drenget og hovent over Arctic Monkeys. Det er forfriskende med den lidt anderledes måde at fokusere på “den gode melodi”. Gode melodilinier, mange akkorder. Et absolut godt ungt band med et stort publikum, der nok skal bære dem igennem nogle år.

Muse – Jeg havde set frem til Muse som vores afslutning på Roskilde ’07 og jeg blev ikke skuffet. Faktisk blev jeg aldeles overrasket over hvor supertjekket et band Muse er. De kommer hele vejen rundt fra de stille ballade-agtige passager til det vildt storladne og prangende. Og de magtede det hele vejen rundt.

Som min lille musikalske konklusion efter at have været på Roskilde Festival igen efter 23 års pause – jeg var der sidst i 1984 – må være noget i retning af at jeg er overrasket over at så lidt har ændret sig.

De unge gæster synes mange af de nye navne er aldeles originale og supersejge fordi de ikke lyder som nogen andre, men jeg synes ikke der var meget nyt under solen. Der er nye navne, men det allerallermeste musik er hørt før. Den positive melding er at der er fantastisk mange nye navne der gør det helt fantastisk og at de ligger i en fin og naturlig forlængelse af det der er sket med populærmusikken de sidste 30 år, hvor jeg har fulgt lidt med.

Men de skulle nu få gjort noget ved vejret!!!!

last.fm

aug 2007

En anderledes radiostation som stille og roligt finder ud af hvad du kan lide at høre. Det er da smart!

Stationen er ikke noget for folk som ser skævt til overvågning og registrering af hvad de gør og laver, da alt musik der afspilles på computeren registreres i en database hos last.fm. Registreringen bruges så til, rent statistisk, at finde ud af hvilke numre og kunstnere du måske også kan lide. Sammenligningen af de mange millioner brugeres musiklytning bruges til at sandsynliggøre hvilke andre kunstere den enkelte lytter kan li’. Smart!

Der er mange andre smarte detaljer på grundlag af den statistik der udarbejdes hele tiden. Du kan se hvad du har lyttet mest til den sidste uge, den sidste måned eller det sidste år, du kan gå ind og lytte til min “radiostation”, altså lytte til de numre, som jeg har lyttet til den sidste tid, du kan finde andre brugere som lytter til ca. det samme musik som dig og derved måske få nogle nye oplevelser i de genrer du normalt lytter til og mange andre community-ting, som alle har med statistik at gøre. Det er smart, og slet ikke nyt, men jeg har først opdaget tjenesten nu.

Prøv det!

Prøv det på www.last.fm

eller læs om tjenesten på wikipedia.org

Opdatering:
Tjenesten er siden blevet en betalingstjeneste

Roskilde Festival 2007 – og nu til vejret

aug 2007

Den gamle mand har været på Roskilde Festival. Og så netop i 2007 hvor der kom så meget vand som Roskilde Festival ikke har set i de foregående 36 år. Næsten 100 mm i løbet af ugen. Og vi sejlede i vand og vi vadede i mudder og vi traskede i gummistøvler og det var præcis som jeg husker det da jeg sidst var på Roskilde Festival i 1984, for 23 år siden, 22 år gammel!

But we did all 8 days!

Det blev en overlevelsestur med to punkter som jævnligt skiftede plads på dagsordenen, nemlig at klare dagen og vejen med føde, hygiejne (??) og søvn og som det andet : musikken. Vi, min datter og jeg, tog på Roskilde Festival med musikken som det primære. Vi skulle høre alt det nye og fede, men overlevelsen rykkede i perioder op som det primære og musikken røg så ned som det sekundære. Sådan er vi mennesker vel indrettet ? Heldigvis.

Vi ankom søndag eftermiddag og slog vores telt op på den eneste ledige plads vi kunne finde efter mange timers rejse i tog, med bus og på gåben i det allerede våde og smattede område, nemlig et sted hvor der stod 6-8 cm blankt vand. Pladsen var naturligvis ledig pga det blanke vand, men det blev vores held. Stedet fandt vi helt nede i bunden af G-området og lå ikke specielt lavt, men var altså oversvømmet allerede. Vi satsede på at bunden i teltet ville holde tæt og placerede teltet i det højestbeliggende hjørne af den lille plads og måtte have hele hånden under vand når pløkkerne skulle sættes i.

Samme aften forsøgte en flok at sætte et stort telt op ved siden af og måske fik de det rejst, men næste morgen lå det tomme telt jævnet med vandet og vi så ikke vores næsten-naboer siden.

Der blev gravet grøfter til at lede vandet væk. Der blev skovlet vand og mudder væk fra teltindgange. Der blev ofret campingstole til at lave broer over de gravede grøfter. Der blev købt presseninger, regnslag og spinkle hvide pavillioner i stakkevis. Køen ved Spejdersport-butikken i handelsområde West var den længste kø overhovedet i de første dage. Alle forsøgte at holde humøret højt, vi var først lige startet, men når man stod på toppen af trappen ved overgangen over banelegement og kiggede ud over handelsplads West, som var en kæmpestor mudderpøl med en lille ø ude i midten, kunne det være svært at se hyggen.

“Vi havde en god dag tirsdag” sagde vi til hinanden hele onsdagen og hele torsdagen og det meste af fredagen, hvor der kom forlydender om at det måske ville blive mere tørt i weekenden. “Vi skal huske på at vi havde en god dag tirsdag”. Det regnede nemlig kun lidt, dvs nogle få halve timer, om tirsdagen.

Torsdag regnede det da vi vågnede og det fortsatte til kl. 2 om natten. På torsdagen hvor festivalpladsen åbnede faldt der lige så meget vand som der gjorde i hele festivalugen i 1997, som hidtil har været den vådeste. Vi snakkede om det grønne græs vi kunne skimte inde på selve festivalpladsen gennem hegnet. Hvor længe ville der gå efter kl 1700 før også det grønne græs var forvandlet til mudder? Vi tippede på et par timer, og blev overrasket over at det ikke tog nær så lang tid. Da klokken blev 1700 og pladsen åbnede fór vi ind og satte os i vores regntøj ned på græsset. Muligheden for at sætte sig ned på græsset, eller på jorden for den sags skyld, er et overset og undervurderet privilegium, som jeg har sat stor pris på siden Roskilde ’07. Det faktum at man går og står på sine fødder fra 10 formiddag til 01 nat og ikke kan sætte sig fordi der er smat overalt, gjorde at en plet grønt og vådt græs var en velsignelse.

Det regnede da vi stod i kø til forscenen til Björk og det regnede da hun sang og vi blev varmet af hvad der skete på scenen.

Lugten af smat havde jeg glemt. Især lugten når regnen stopper, solen kigger frem og fordampningen starter. En sødlig og umiskendelig Roskilde-smat-lugt!

Fredag morgen, efter torsdagens mange millimeter regn, var en stor lejr 50 meter bag vores telt omdannet til en sø med en halv meter vand og fire telte der stod alene på en ø i midten.

Der blev indført hård disciplin i teltet, hvor vores sovekabine blev udnævnt til det ‘allerhelligste’, hvor der kun måtte findes luftmadrasser og soveposer. Vi sov fortrinligt og mindst 10 timer hver nat. Hurra for ørepropper!

Da der lørdag formiddag blev spredt snittet hø og halm på gangvejen bag os og jeg sneg mig til at samle en favnfuld duftende hø ind i teltets smat-‘forgang’ gik perspektiverne op for mig. Jeg glædede mig som et lille barn der har fået den julegave det ønskede sig. Da vi gik tilbage til teltet om aftenen sagde vi til hinanden ‘… og vi har frisk hø!’ og vi glædede os til at komme ned i det velduftende telt, hvor en favnfuld hø gjorde at vi syntes vi var rige og privilerede.

Og Roskilde Festival har efterfølgende fortalt om slamsugere der kørte i døgndrift og hvor mange kubikmeter flis der blev kørt ud og det er givetvis rigtigt altsammen, men vi så hverken slamsugere, flis eller snittet halm før torsdag, hvor festivalpladsen åbnede. Man kan sige at servicen for alle de campister som lå på pladsen fra søndag før festivalstart var absolut fraværende. Det burde kunne gøres en hel del bedre. Undtagelsestilstand eller ej.

Roskilde ’07 var en våd affære og vil, hvis de globale klimaforandringer ikke indtræder hurtigere end forventet, gå over i historien, som en overlevelsestur der trak tænder ud, men vi gennemførte – og det er da også noget!

John Denver på pladehylden?

jun 2007

Hvad laver han på min pladehylde?

Hvorfor har jeg ikke for mange år siden smidt min gamle John Denver dobbelt live LP ud?

Det er mange, jeg mener virkelig mange, år siden jeg har haft min John Denver Live dobbelt LP liggende på min pladespiller, og jeg spørger pludselig mig selv, hvorfor i alverden jeg ikke for lang tid siden har skilt mig af med denne koncertoptagelse. Hvorfor har den bare fået lov til at stå på pladehylden og fylde i alle de år. Det er ikke hver uge jeg sætter en LP på. Det er så besværligt. Vi hører CD og mp3-filer på computeren. Vi hører lidt radio, lidt netradio. Børnene har måske et enkelt kassettebånd tilbage med en Peter Plys historie, men LP-plader!! Der går faktisk lang tid i mellem jeg overhovedet hører en LP (jeg har ellers mange stående, siger min søde kone) og jeg tror ikke jeg lyver hvis jeg påstår at det er 20 år siden jeg sidst hørte min John Denver Live.

I 20 år har jeg flyttet rundt på den. I 20 år har jeg bladret forbi den. Den har stået på pladehylden og oplevet kassettebåndene blive optaget, slidt og smidt ud. Den stod der da CDen overtog musikken og den står der måske stadig når CDens æra er overstået og vi bliver påduttet et nyt format. Og jeg har ikke hørt den i de mange år. Hvorfor er den så ikke blevet fjernet, givet væk eller røget på genbrugspladsen?

Jeg forstår det faktisk ikke.

Jeg lytter til… Patti Smith: Twelve

Maj 2007

Fantastisk at der er musikalsk liv i Patti Smith stadigvæk – og det er der! Hun har passeret de 60 år som så mange andre af de gamle koryfærer, men er stadig aktiv, politisk, vild og anderledes.

Jeg lytter for tiden til disse tolv covernumre, som spænder vidt og overraskende. Der er ikke den store ekvilibrisme over bandet, men Patti Smith giver alligevel nyt liv til sange der ellers, hos mig, var på vej ud i afdelingen med gode-numre-som-jeg-lyttede-meget-til-engang-men-som-jeg-lissom-er-færdig-med.

Jeg har lyttet meget til albummet og været meget begejstret, men pludselig forleden dag blev jeg alligevel færdig med det. Det er få af disse coverudgaver som holder i længden som andet end kuriositeter. En af undtagelserne er Nirvanas “Smells Like Teen Spirit” som rykker vildt med kontrabas, banjo, akustisk guitar og violin

“Are You Experienced” får ikke tilført noget af Patti. Det er naturligvis oplagt at forsøge at lave coverversioner af Jimi Hendrixnumre fordi det er umuligt IKKE at få et andet udtryk end originalens, men i dette tilfælde bliver det lidt tyndt og opstyltet højstemt. Uden Hendrix’ guitar er der ikke meget tilbage i nummeret.

“Everybody Wants To Rule The World” som var et hit for Tears For Fears bliver en helt anderledes politisk sang i Patti Smiths udtryk og er måske det mest overraskende valg i samlingen. Hvem kunne forvente at høre netop denne sang med den ældre dame som har passeret i de 60.

Neil Youngs “Helpless” er et oplagt valg, som virker fint, men det er altså også en sang som altid virker godt. Uanset hvem der spiller på den spanske guitar ved lejrbålet er “Helpless” et hit

“Gimme Shelter” som er Rolling Stones-rock’n’roll i den helt basale udgave virker fordi Patti Smith kan lyde vred og smertefuld på sin helt egen måde. Det er basal rock’n’roll. “He’s just a shot away….” gentagelse, monotoni, anti-krig, “He’s just a kiss away….” Det er ikke Rolling Stones der backer up, men stemmen fylder det hele

Beatles “Within You Without You”. Det indisk inspirerede nummer som George Harrison indspillede med Beatles får en helt anden klang, en helt anden fornemmelse, som rammer helt anderledes bredt end Harrisons udgave. Den tre-delte takt, igen monotoni, trancen, kun afbrudt af et omkvæd som stadig lyder inidisk og lidt fremmed, men en vellykket coverudgave, som bestemt tilfører nummeret ny energi. Det er længe siden jeg har sat Beatles på CD-afspilleren, men måske man skulle genlytte originalen?

Jefferson Airplanes “White Rabbit” var engang en af mine absolutte favoritnumre. Grace Slicks store stemme, marchfornemmelsen og denne helt anderledes lidt højstemte tilgang til musikken. Jeg kan godt forstå Patti Smith gerne vil kopiere nummeret og hun gør det såmænd godt, men der tilføres ikke rigtig noget nyt eller anderledes.

Bob Dylans “Changing Of The Guards” er en “tekst-sang”. Mange vers med mange ord. Mange billeder og en rigtig lyttesang som passer godt til Patti Smiths foredragende stemme.

Paul Simons “Boy In The Bubble” var også en af de store overraskelser. Sangen er fra Paul Simons “Graceland” hvor der kun medvirker afrikanske musikere. Musikken er oprindelig meget afrikansk, men når Patti Smiths band tager nummeret under behandling bliver det mere regulær rockmusik, dog med den meget karakteristiske guitarfigur i forgrunden. Det er en dejlig udgave, som gør sangen vedkommende igen. Den virkelige historie om drengen der levede sit liv som et lægeligt eksperiment er stadig en diskussion værd.

Doors’ “Soul Kitchen” lever alene af Patti Smiths stemme. Bandet lyder som et efterskole-sammenspilshold der har gjort hvad de kunne for at få nummeret til at lyde præcis som Doors. Selv guitarsoloen har en umiskendelig Doors-lyd.

Det absolut mest vellykkede nummer på albummet er Nirvanas “Smells Like Teen Spirit” med kontrabas, banjo, akustisk guitar og violin. Det er overraskende og gør nummret til en helt ny oplevelse. Desperationen og smerten gennemsyrer det hele og man kunne næsten sige på trods af dette folkemusik-setup. At spille voldsomt og højt på en forvrænget elektrisk guitar er jo ingen kunst, men at få et folkemusikband til at udtrykke det samme, det er da flot.

“Midnight Rider”, oprindelig med Allmann Brothers. Tjah…..

Stevie Wonders “Pastime Paradise” må også høre til kategorien overraskende valg, men det fungerer godt og Patti Smith kan noget med at få lytteren til at høre sangenes tekster.

 

Live… Hannes Alliance

Jeg tager hatten af, afleverer alle kokkehuer og giver fem stjerner og fuldt hus for denne formiddagskoncert med Hannes Alliance.

Et anderledes orkester, der vistnok engang hed Huhej og som med Hanne Raffnsøes tekster som centrum formår at skabe et univers af ord og stemninger som rammer et sted dybt dybt inde bag facaderne.

Jeg har aldrig hørt om hverken Huhej, Huhejvildedyr, Hannes Alliance eller Hanne Raffnsøe før, men som jeg før har nævnt venter de helt store musikalske oplevelser som oftest når man er uforberedt, uden forventninger og uden kendskab til forudsætningerne og personerne bag udtrykket. Man er fordomsfri og åben og fanges ind af en afslappet stemning, som understøttes af en fornemmelse af at hele seancen er improviseret. At det er en koncert med en improviseret monolog med et skævt cirkusagtigt Tom Waitsakkompagnement, men hurtigt viser det sig at det overhovedet ikke er improviseret, men derimod overmåde nøje tilrettelagt.

Ordene er mange, digtene er malende beskrivelser, ordbillederne er rørende, de tre piger og den unge mand på scenen er rørende i deres indlevelse. Der er noget troværdigt over udtrykket, som i “Naboen” hvor Hanne Raffnsøe veksler mellem tale og sang. Ord, der skal betones og understreges synges, og jeg mindes gamle Patti Smith, som fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Det virker! Det borer sig lige ind i rygmarven og skaber en passage for de mange ord og historier. Det virker godt. Den isnende sitren i rygmarven transformeres til en laserstråle af opmærksomhed mod scenen.

Der er en udstråling fra hele orkestret af oprigtighed og ærlighed, hvilket måske er det eneste der virkelig tæller udover godt håndværk, når man skal finde den gode musik.

Elektrisk forstærket og til tider forvrænget spansk guitar, kontrabas, opretstående forstemt klaver/bratch/klarinet og Hanne Raffnsøe på ord og klokker m.m. Og det var forsigtigt og følende sig frem, udviklede sig over sammensatte spoken word-numre til jazzswingende ballader, men hele tiden med ordene i centrum. Musikken er bygget op omkring ordene, understøtter ordene, peger på ordene og jeg talte efter koncerten med forbavsende mange som blankt kunne indrømme at de havde siddet med en klump i halsen.

Et fantastisk første møde med Hannes Alliance.

Orkesterets CD giver desværre kun en vag antydning af magien jeg oplevede den formiddag i en gymnastiksal på Sydfyn

Links:
http://dk.myspace.com/hannesalliance