Live… Majbritte Ulrikkeholm og Søren Frieboe

apr. 2009

Hva’ pokker skete der?

Workshop med 80 efterskoleelever og efterfølgende koncert. En lille del af workshoppen udviklede sig til en overraskende stor oplevelse.

Et enkelt setup: Hele forsamlingen lærer en lille sang med en tekst der udelukkende består af lydord uden betydning. AABA, traditionel form, melankolsk A-stykke og et lidt mere kraftfuldt B-stykke. Alle synger sangen mange gange og på et tidspunkt opfordres eleverne til at komme på scenen enkeltvis og i mikrofon synge eller sige eller hviske A-stykket. Det handler ikke om sangpræstation, men om at turde at give og få. Efter lidt tøven stiller den første sig op og synger de to små A-stykker i mikrofonen hvorefter hele forsamlingen istemmer B-stykket som et svar og man kan se på “solisten” at det virker som en personlig respons på hans sang. Et lille smil oplyser hans ansigt og det løber mig koldt ned ad ryggen. Det er overraskende rørende at synge sit svar til solisten, hele flokkens svar og tak til solisten, som slutter med at synge A-stykket igen.

Ny solist og det hele gentager sig med samme resultat. Tydelig bevægelse hos solisten, men også hos mange andre. Ny solist og endnu engang og pludselig står folk i kø for at få lov at stå med mikrofonen.

Hvad skete der? Var det melodien? Var det det forudgående foredrag om hvad musikken kan gøre ved mennesker, som var gået rent ind? Var det hele stemningen, der gjorde os alle rørstrømpske?

Hvad pokker skete der?

?

Åbent brev til Veto

Åbent brev til Veto

Jeg er i et dilemma.

På den ene side vil jeg selvfølgelig gerne ønske jer tillykke med den store pris. Der er mange priser at hente rundt omkring, men P3Guld er da en af de større. Tillykke med pengene og studietiden og æren. Og det mener jeg af et ærligt hjerte. I har fortjent det og selvfølgelig skulle I have prisen, for jeg mener stadig det er aldeles originalt det I laver.

Når det er sagt så er jeg nødt til, på den anden side, at gøre gældende at hele konceptet med disse awards og award-shows er sygt. Hele ideen om at konkurrere om musik er forfladigende for vores opfattelse af hvad musik er og er med til at gøre musikken til en vare fremfor et kunstnerisk udtryk og jer musikere til brikker i et stort og uigennemskueligt spil om penge, seertal, salgstal og alt muligt andet som IKKE har noget med musikken at gøre.

Jeg synes det er fedt når nogle uddeler arbejdslegater, når nogen kan høre et potentiale, kan høre at der er noget at arbejde med og at det er ærligt ment og så investerer i det. Jeg synes det er dejligt når nogle bakker op om noget de tror på med penge, tid eller kræfter, men nu er detogså blevet til et show-koncept – X-Factor.

Og P3 Guld er en del af den samme ide. Der skal konkurrence og en pirrende spænding om udfaldet til for at holde seerne ved skærmen og en god præmie for at deltagerne skal ønske at vinde. Så er alle jo glade, kunne man indvende. Seerne er glade, musikerne er glade, publikum er glade, pladeselskaberne er glade, men taberen er musikken. Den musik som laves af nødvendighed, fordi man ikke kan lade være, fordi man har det indeni og er nødt til at lukke det ud. Taberen er den musik som er lavet af en indre nødvendighed og fuldstændig uden hensyn til hvordan man tror det bliver modtaget af andre og hvilke priser den vil indkassere.

Selvfølgelig skal I være glade for prisen og som før nævnt skal jeg være den første til at skrive under på at I har fortjent den og jeg er vild med det I laver. Måske skriver jeg dette af frygt for at I skal blive indfanget af award-manien og miste gnisten og gejsten, der gjorde at I lavede nødvendig musik før nogen lyttede til jer.

Kommentarer

supertroels d. February 07 2009 22:50:02

Glemmer du ikke i dine overvejelser at man godt kan lave nødvendig musik – altså musik fordi man ikke kan lade være – og samtidig vinde anerkendelse for det?
Jeg er enig med dig i at award shows er et underligt koncept, men vil du også mene at en skuespiller eller en forfatter er i fare for at miste sit fokus i sin kunst, ved at vinde en bodil eller en litteraturprisen fra Nordisk Råd?
Du ser det meget som en konkurrence og jeg tror først at, det er hvis man gør netop det, det bliver smittende sygt.
Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg er fuldstændig ligeglad med de priser og det fortæller mig ikke andet end at, der er nogen der lytter til det, jeg alligevel ville lave. Det påvirker ihvertfald hverken min kreativitet eller mit udtryk og s?dan har jeg i sinde at det skal forblive.

 

Alex d. February 20 2009 15:19:11

Jeg glemmer ikke at man godt kan lave nødvendig musik og samtidig høste anerkendelse. Jeg påpeger blot at anerkendelse kan blive vigtigere end musik og DET er farligt (for musikken altså).
Det sker selvfølgelig ikke for jer, for jeg er sikker på I vil blive ved med at søge nye udtryk og perfektionere det kendte. Lov mig at I vil det, uanset om det giver anerkendelse, så er jeg tilfreds!

 

Live… Benny Holst

nov 2008

Benny Holst m/Martin Andersen og Jacob Rathje
Ollerup, Fyn

Din rygmarv visner
hvis du ikke lytter til Benny Holst

Jeg var måske lidt sur den dag, jeg hørte Benny Holst med guitarist Jacob Rathje og violinist Martin Andersen, for umiddelbart efter koncerten følte jeg kun skuffelse over at der musikalsk ikke var noget som helst nyt at hente, men jeg ved jo godt, når jeg tænker mig om, at det var fuldstændig forfejlet, en helt forkert optik, et forkert perspektiv. Benny Holst skal jo ikke levere musikalske nyskabelser. Han skal gøre det han altid har gjort, nemlig skrive gode, jordnære sange og fremføre dem som han altid har gjort. Han skal skrive og synge sange som handler om det nære, han skal synge med sin umiskendeligt københavnske dialekt og der skal ikke være smarte akkorder og overraskende rytmer. Der skal være en historie med udgangspunkt i virkelighedens dagligdag og den skal leveres med sindsro.

Og sådan var det på Sydfyn den torsdag eftermiddag hvor jeg hørte Benny Holst. Vi fik endda de gamle hits fra dengang hvor progressiv musik var politisk og pop var et fy-ord. “Din rygmarv visner hvis du ikke danser med din bedstemor” er jo blevet en opfordring til at lytte til 68-årige Benny Holst og finde ud af hvad dansk musik også kommer fra.

Martin Andersen er stadig en gudsbenådet violinist. Det er efterhånden mange år siden jeg har hørte ham igen og igen med Paul Banks og Jørgen Lang og vist også med Jan Toftlund. Det er måske 25 år siden? Hjælp! Og her findes også noget af grunden til min overraskende umiddelbare skuffelse. Efter 25 år spillede Martin Andersen præcis det samme, brugte de samme effekter, de samme fills og havde endda den samme frisure! Men han spiller jo fantastisk ligesom han gjorde dengang. Det skal der ikke herske nogen tvivl om, men han spiller bare det samme.

Jacob Rathje leverede varen, fik trioen til at fylde noget i lokalet og forstod at pynte de enkle klodser, så sangene fremstod som helstøbte og pænt udsmykkede billeder.

Jeg var skuffet umiddelbart efter koncerten, hvilket betyder at jeg mødte op med forkerte forventninger, for varen der blev leveret var der ikke noget i vejen med.

Jeg lytter til… One

Det var dog fantastisk at genopleve den der teenageagtige lykkefølelse ved at høre et bestemt stykke musik. Jeg har i dag lyttet til det samme nummer på youtube 10 gange i streg og hver gang har tårerne stået mig i øjnene. Ikke sådan billedligt talt, men helt fysisk har jeg været på grådens rand på den sentimentale måde, af glæde, af rørelse, af lyst til at reagere

Sangen er såmænd U2s “One” og jeg ved godt at det er en 17 år gammel sang som i denne 2 år gamle genindspilning har været placeret på alverdens hitlister. Jeg har altid været fascineret af U2 men har til gengæld aldrig rigtig haft et forhold til Mary J. Blige, men denne udgave af “One” rammer fuldstændig lige præcist i min hjertekule.

Bono kan til tider være “for meget” i sin frelste selvfede korrekthed, men han har denondtefisme været med til at skrive nogle fantastiske sange, og Mary J. Blige tilfører “One” en intensitet som hverken Bono eller Johnny Cash har formået. Kombinationen af min historie med U2, min fascination af den gode tekst til den enkle melodi, min glæde over den rolige The Edge og så selvfølgelig den smukke og intense diva og hendes måske lidt overgearede fraseringer, som slet ikke virker overgearede her fordi den enkle melodi er der hele tiden. Kombinationen af det hele giver mig gåsehud og selv ved 12. afspilning får jeg en klump i halsen.

Det er magisk når det sker og det er et stort sammensurium af alle mulige referencer, der tørner sammen til en ophøjet følelse af at det er rigtigt og sandt og perfekt og det hele værd.

Jeg anfører ikke dette for at få andre til at få den samme oplevelse med det samme stykke musik, men blot for at dele min forundring over hvad musik kan gøre ved os. Det kan føre os alle steder hen i følelsesregisteret. Nogle steder kan vi lide at være, andre steder tør vi ikke komme, nogle steder bliver vi glade, nogle steder tændes vi og nogle steder er svære og ubehagelige. Der hvor jeg er nu er der rart at være.

Disse mekanismer arbejder helt uafhængig af facader, akademiske forklaringer, intellektuelle anskuelser og politisk korrekthed. Det er ikke altid let at håndtere, for de helt store oplevelser ligger ofte i det næsten banale, både musikalsk og i resten af livet. Og det gode liv er at finde tilfredshed i det der kalder det gode og sande frem.

Jeg lytter til… Veto: Crushing Digits

jun 2008

Der nye album fra Veto har efterhånden været på gaden nogle uger og det er fremragende! Så er det sagt og på plads.

Opfølgeren til “There’s A Beat In All Machines”, den svære toer, lever fuldstændig op til forventningerne. Den er anderledes end “There’s A Beat….., heldigvis! Ikke fordi “There’s A Beat…” ikke var fantastisk, men fordi musikalsk udvikling og en grad af eksperimenteren altid er af det gode. Stilstand og skæren over den samme læst som sidst kan vi ikke bruge til noget.

Ved første ørekast virker det hele lidt mere enkelt, men efter ganske få gennemlytninger afdækkes der masser af finesser og man finder ud af at melodimaterialet er aldeles glimrende. Man griber sig selv i at gå og nynne disse små stumper af noget der nogle steder kategoriseres som elektronica, men som er meget mere end det.

Den større vægt på det elektroniske vil for mig altid være et faresignal, fordi der er faldgruber som fx handler om lækker lyd uden indhold og at dynamik udelukkende handler om at skrue op og ned. Veto går uden om faldgruberne, først og fremmest fordi Troels Abrahamsens melodimateriale og desperation, gennemsyrer det hele. Jeg får lyst til at sammenligne Veto med islandske Björk. Hun kan på samme måde, med sin stemme, gøre den elektroniske backing levende og tilfører elektronikken det liv, som det ikke har selv, uanset hvor dygtige producere der sidder bag pulten.

“Crushing Digits” er, med god grund, blevet rost til skyerne af anmelderne, hvilket imidlertid ikke er nogen garanti for store salgstal, men vidner om at Veto har fat i en lang ende. De tør noget, de vover noget og de har musikalske færdigheder og ideer til at nå meget langt – hvis bare de bliver ved med at turde.

Link
vetonet.dk

Live… Spleen United

Tivoli Friheden, maj 2008

Jeg er måske blevet lidt træt af patetiske forsøg på at lyde inderlig, af elektroniske gentagelser uden andet formål end gentagelsen. Træt af vokaler der skal forestille melodilinjer, men bare ligger på den samme tone og følger akkordskiftene.

Vokalen i Spleen United er der ellers ikke noget i vejen med, god klang og stort register, men materialet, melodien, er ganske fraværende, så vokalen bliver blot endnu et elektronisk instrument, en strygerstemme, der ligeså godt kunne have været spillet på keyboardet, hvis det ikke lige var fordi der også følger ord med vokalen. Det betyder at musikken fremstår uden det helt afgørende liv, uden den dynamik, der skal til for at musikken overhovedet lever.

Tivoli Friheden er nok ikke det bedste sted at opleve Spleen United live for første gang. En dejlig solskinsfredag aften med rutchebaner og radiobiler i baggrunden skaber en helt anden stemning end den lidt dystre og højstemte som Spleen United forsøger at fremmane. Derfor har jeg rålyttet til de 6 numre som er at finde på Spleens myspaceprofil, med den tanke at jeg ville få et andet indtryk, hvilket imidlertid ikke er sket 🙁

Der er bestemt elementer af spændende musik med nogle insisterende grooves og nogle passager med popkvaliteter, men uanset om man kalder det electro-rock eller hvilken kasse man ellers lægger Spleen United i, så mangler der noget for at det bliver levende.

Sorry guys!

Link
myspace.com/spleenutd

Ramsbjerg Spillemændene hos Poul Lendal

Lang Linken triomaj 2008

Jeg er så heldig med jævne mellemrum at spille sammen med Ramsbjerg Spillemændene, hvor vi hygger os gevaldigt med traditionel nordisk spillemandsmusik og jeg MÅ blot fortælle at vi har haft en dejlig og inspirerende eftermiddag sammen med Poul Lendal i Assens. En lille privat workshop, hvor vi sugede til os af tips og tricks og oplagte ting at arbejde med, hvor vi fik historier og anekdoter om musikken og hvor jeg blev bekræftet i at spillemandsmusikken lever og er særdeles levende.

Carl Erik Lundgaard kom på besøg og de to demonstrerede ved stuebordet hvordan det kan gøres når man har spillet sammen i næsten 40 år. Virtuositeten hos Lundgaard på harmonikaen og det rå skidtspil og de frække forsiringer hos Lendal på violinen emmede af levet liv og musik der ikke på nogen måder er påtaget eller opstyltet, men som bare i den grad eksisterer i det nu lige der ved stuebordet. Dette liv kommer slet ikke til udtryk i samme grad på de indspilninger jeg har hørt med Lang Linken, hvor de to herrer spiller sammen.

Jeg blev blæst omkuld og ydmyg ved tanken om at den musik vi sad der og hørte er blevet overleveret fra instrument til øre gennem flere generationer og samtidig var mere personlig og nærværende end det meste andet musik jeg er stødt på.

Link:
www.langlinken.dk

Live… Kaizers Orchestra

apr 2008
Fællessangaften på Train, Århus

Så kom norske Kaizers Orchestra igen forbi Århus og denne gang fik jeg mulighed for at være med – og hurra for det!

Jeg har lyttet meget til “Ompa…” og “Maestro” på CD-afspilleren de sidste par år. Jeg elsker det skæve, det originale, energien og det lidt anderledes ved Kaizers. Der er noget Tom Waitsagtigt over hele kaizers-universet, hvor der er krig og forfald og hvor de samme karakterer bliver udbygget fra album til album.

Det tunge drive fra en skomagerkontrabas går under huden og jeg havde glædet mig til at se Kaizers live – og de skuffede ikke!

Opvarmningen med den canadiske, harmonikaspillende visesanger, Geoff Berner (“The Whiskey Rabbi”) var såmænd ganske underholdende og man hørte tydeligt det musikalske slægtsskab med Kaizers Orchestra.

Koncerten indledtes med 3-4 numre fra den nyeste CD “Maskineri”, som har fået en noget blandet modtagelse blandt anmeldere og fans. Hvis Kaizers Orchestra ikke spiller sigøjnerpunk med olietønder og hjulfælge, og i stedet spiller ordinær pop og rockmusik, så er der mange der gør det bedre. Det er naturligvis prisværdigt at orkestret forsøger at udvikle og forny sig, men deres berettigelse ligger i at de har deres helt egen højenergiske niche. De har fået et stort og trofast publikum, der tilsyneladende igen og igen kommer til koncerterne, tramper og stomper og synger med fra start til slut, hvilket naturligvis gør det problematisk at lave for voldsomme stilskift..

Publikum tog pænt i mod de 3 numre fra “Maskineri”, bevares, men da “Blitzregn Baby” og derefter “Ompa til du dør” fulgte efter fornemmede man klart hvordan stemningen steg mange grader, og hvordan koncerten blev til fællessang.

Ompa, polka, sigøjnerpunk og olietønder, sådan vil vi ha’ det og sådan skal det være. Og så var der iøvrigt fællessang resten af koncerten. En glad og positiv stemning og masser af energi på scenen gjorde sit til at det var en fantastisk oplevelse. Thumbs up!

www.kaizers.no

 

Roskilde rydder stadig op

apr 2008

Ifølge JyllandsPosten i dag rydder man stadig op på festivalpladsen efter sidste års festival, fordi pladsen først nu er så tør at man kan få affaldet op af jorden.

Imponerende at man stadig rydder op 9 måneder efter mudderbadet, og uforståeligt at det er nemmere når jorden er tør. Hvis jorden nu efter 9 måneder endelig er blevet tør må det da være aldeles besværligt at få affaldet op???? Så skal det jo graves op det hele. Jeg forstår ingenting!

Og festvalen indrømmer at tingene sidste år var ude af kontrol. Man improviserede sig frem – og det er da dejligt at man nu efter 36 års øvelse vil forberede sig på at det måske regner i festivalugen, og man vil tjekke at drænrørene er rensede og man vil lægge flis ud til fri afbenyttelse.

Man skulle jo tro at de har læst mit indlæg om Vejret på Roskilde 07!

Jyllands Postens artikel:
http://jp.dk/kultur/popmusik/article1322835.ece

Den gamle mands hurtige kommentarer til den musik jeg falder over, lytter til, irriteres over, belemres med og nyder.