Rock Under Bøgen
Odder, aug. 2013
Han gjorde hvad han skulle, men det var så kedeligt at det næsten gjorde ondt. Publikum ventede blot på et par af sommerens radiohits: “Dybt vand” og Endeløs” og selv det blev en slatten omgang.
Rock Under Bøgen
Odder, aug. 2013
Han gjorde hvad han skulle, men det var så kedeligt at det næsten gjorde ondt. Publikum ventede blot på et par af sommerens radiohits: “Dybt vand” og Endeløs” og selv det blev en slatten omgang.
NorthSide 2013
i Ådalen i Århus var en god oplevelse. Glade mennesker, god stemning, unge og voksne og et rimeligt program på de tre scener. Jeg blev imidlertid allerede fredag opmærksom på at flere af navnene slet ikke formåede at fylde de store scener ud. Det kræver noget helt specielt, noget bestemt musik? noget attitude? noget vilje? Der var mange der ikke magtede det og nogle få der i den grad formåede at fylde det hele.
Det ændrer ikke på at festivalen var vellykket, blev afviklet tjekket og med en fantastisk stemning hele vejen rundt.
Nick Cave & The Bad Seeds
Fantastisk koncert! Så er det sagt. En eksplosion af vrede og nærdødsoplevelse. Støj og vrede. Reciterede digte med en-akkords-underlægning og så megen dramatik og fråde at det nåede helt ud på bageste række.
Mr. Cave havde tilkæmpet sig en norsk snue som resulterede i næsepudsning, spytklatter og rød næse (det kan man jo selv til en festival-koncert se på de obligatoriske storskærme), men som ikke smittede af på energien og det desperate udtryk.
The Bad Seeds spillede skramlet og voldsomt og meget dynamisk. Det de kan er at lytte til Nick Cave og lade manden føre og bestemme hvor stemningen bærer henad og hvor voldsomt det skal være. De kan lytte og skal ikke bevise andet end at de er et knaldgodt backing band til Nick Cave.
Alt-J
Flot koncert med sofisticeret guitarspil, korstemmer og gennemarrangerede numre med hittet “Breezeblocks” som det publikum stod og ventede på. Scenen er imidlertid alt for stor til Alt-J. De kommer overhovedet ikke ud over scenekanten. Der er absolut intet i vejen med musikken, som repræsentant for nogle meget tidstypiske strømninger, men scenen er ganske enkelt for stor
Kashmir
Kashmir fylder scenen ud. Kashmir er mestre i at bygge en stemning op på præcis den tid en koncert varer. Kasper Eistrup & Co. leverede varen og publikum ved hvad de får, nemlig en perlerække af musikalske højdepunkter fra de sidste 20 års danske musikhistorie. Kashmir er bedst live.
Kings Of Convenience
Det var heldigt at de to norske troubadurer i Kings Of Convenience var programsat til tidligt på dagen. Det var så forsigtigt og så fint med to akustiske guitarer i første halvdel af koncerten, men næsten for forsigtigt. Da der startede lydprøver på Rød Scene stod de stille, kiggede lidt forundrede og ventede stille på at det var ovre, for det kunne slet ikke komme på tale at spille samtidig. Det er melodiøst men uden egentlig fængende melodier. De spanske guitarer, de latin-inspirerede numre, som mange kender fra deres chill-out Spotify playliste blev leveret med stor sikkerhed, men jeg stod alligevel med fornemmelsen af at de to nordmænd stod og dukkede nakken lidt. Den store scene hvælvede sig over de to små skikkelser og jeg fornemmede at de var tyngede.
Det hjalp betragteligt da bandet kom på og fik lov at fylde scenen lidt mere ud, men andet end en hyggelig time blev det altså ikke til.
Phoenix
Fransk musik kender jeg ikke meget til, udover Daft Punk, men Phoenix er skam et fint bekendtskab. Når man lige har vænnet sig til den specielle klang og engelske udtale med fransk accent hos forsangeren, så er der fin pop-rock at hente. Gennemarrangeret og lidt storladent, med store armbevægelser men uden de store instrumentalister. Måske inviteret til NorthSide pga hittet “Entertainment”?
Tegan & Sara
Et par canadiske tvillinger, som efter en lang række albums med spændende rockmusik med eksperimenter og en tilgang til musikken som et par nysgerrige piger, og endda har haft den ære at White Stripes indspillede et af deres numre (“Walking With A Ghost”), pludselig beslutter at lave et pop-album med alle pop-klicheer og pop-tricks – og får et kæmpehit med nummeret “Closer”. Mærkelig historie. IKKE en spændende koncert, nærmest forudsigelig, men selvsikkert og rutineret leveret.
The Knife
“Shaking the habitual show” stod der skrevet på de store videoskærme umiddelbart før The Knifes show og det var vist ment som en advarsel om at der var noget i vente som lå ud over en almindelig koncert. Efterfølgende stod jeg med fornemmelsen af at have set en installation på et moderne kunstmuseum fremfor en koncert. Der var lyd og musik, men det var vist ikke det vigtigste. Efter den lange intro med middelaldersteming, munkekutter, lydbilleder, slørede videoer, farver og dyb bas introduceredes en mængde pang-farvede shakere og en farvestrålende harpe og hele pladsen nærmede sig trance.
Meget lidt af musikken spilles live og pludselig danser hele scenen tilsyneladende folkedans til denne eksperimenterende teckno-agtige elctrinica. En mellemting mellem Riverdance og jumpstyle og med tydelige referencer til nordisk folkedans. Jo jo. Syret var det. “Shaking the habitual show”
Portishead
En af festivalens helt store koncerter og afslutningen søndag aften. Skrøbeligheden i Beth Gibbons stemme og fremtoning sammen med de hypnotiske figurer og lydbilleder i musikken skabte nærmest genren triphop i start-90erne og det er stadig her 20 år efter det samme univers der rører mig dybt. Det er elendighed og følsomhed helt ude på kanten af hvad et menneske kan leve med og det er lige præcis der Portishead stadig formår at balancere.
En koncert der gjorde præcis det musik skal, røre mig.
Kaizers Orchestra
Kaizers hørte jeg kun halvt, men registrerede at det var ca det samme show som jeg så på Train for kort tid siden. Den store scene er ikke præcis en fordel for Kaizers Orchestra
Imagine Dragons
Havde jeg egentlig glædet mig til. Jeg synes der er en spændende kvalitet i deres hit-musik og de er med til at tegne dagens poprocklyd med masser af tammer og at kunne lave indtil flere ørehængende melodier indenfor kort tid er selvfølgelig i sig selv en kvalitet, men de overspillede deres rolle på scenen. Det blev overgearet så jeg blev træt efter kort tid. Det var nok ellers et ærligt forsøg på netop at udfylde den store scene, men det blev kunstigt og opgejlet. Som om de var meget opmærksomme på at de ville gejle den tusindtallige skare op til at gå helt amok til “Radioactive”, hittet som folk var kommet for at høre.
Det blev alt for meget, men sådan er det måske når man kommer fra Las Vegas til Østjylland?
The Flaming Lips
har fornyligt begået et album som er meget anderledes end deres foregående. “The Terror” hedder det og som titlen antyder er det ret så dystert sammenlignet med de foregående optimistiske ytringer. Flaming Lips’ sceneshow er imidlertid ikke mindre vildt og storladent end det var da jeg så dem på Roskilde 07. De er blevet bekymrede og pessimistiske og bange for fremtiden. Men de er kompromisløse og ikke bange for at leve deres ideer fuldt ud på scenen. Hvis det ikke var for det overvældende sceneshow ville musikken slet ikke passe til den store scene, men de fylder den ud med lys, teater, kostumer og depressiv stemning. Forsanger Wayne Coyne stod på en stor lysende piedestal med en baby-dukke på armen og foredrog sine bange anelser om fremtiden og havde man tålmodighed til det blev man langsomt i løbet af koncerten draget ind i hans univers.
Skræmmende og syret.
Bikstok Røgsystem
Fest og ballade med Blæs Bukki, Pharfar og Eaggerman i front. Dansk dancehall med tusindvis af ord og finurligheder. Det er festligt, det er sjovt, det er tjekket og rutineret.
Arctic Monkeys
Så dem i Roskilde i 07 og Arctic Monkeys må siges at være blevet voksne siden da. Lyden er blevet lidt tungere, stemmen lidt dybere, men energien er der stadig og akkorderne lidt færre i de nyere sange. Stilen holder stadig til en festlig festival, hvor der er sing-along på pladsen, når de efterhånden gamle hits buldrer derudad med det sjove akkordspil som kendemærke.
Gogol Bordello
Sigøjnerpunk, jo jo. Energi og balkaninspireret underholdning. Ento-ento-ento-ento-ento-ento. Det var ren energi og faren rundt så man blev forpustet bare ved synet. Jeg blev aldrig helt fanget af stemningen, som om der SKULLE piskes en nærmest hysterisk stemning af fest og galskab op. Når bandet VIL have mig et bestemt sted hen, så stritter jeg i mod. Jeg vil gerne bæres eller føres et sted hen, men jeg vil ikke skubbes og presses derhen. Så kan de badutstpringe så meget de vil!
Passenger
Den lille mand med sin guitar og sin meget karakteristiske og genkendelige stemme var alene på Rød Scene og gav den som klassisk singer/songwriter. Historier om sangene, anekdoter og meget fine sange. En dejlig koncert, hvor man bare gerne ville have siddet ned, måske endda ved et bord og med et glas øl.
Har købt billet til NorthSide 2013 fordi der er spændende navne jeg aldrig har hørt live på plakaten. Portishead, Nick Cave, Band Of Horses og Bikstok Røgsystem har jeg aldrig set live, men siddende med det fulde program indser jeg at der er mange navne, hvor jeg kun kender navnet men ikke musikken.
Så er det jo fantastisk at man har Spotify og kan lave en Northside-2013-playliste og blive opdateret og forberedt på hvad der venter i Århus midt i juni.
Der venter meget spændende musik, men sandsynligvis også en masse musik som IKKE får mit blå stempel, hvis alt er som det plejer.
Jeg lytter NorthSide-navne den næste måned
De gjorde det igen, nemlig skabte en formidabel fællessangs-aften på Train i Århus. Disse norske spillemænd med deres olietønder, bilfælge og elektriske sigøjnerguitarer har et stampublikum som kan næsten hele repertoiret fra enden til anden og man kan næsten føle sig en lille smule sat uden for fællesskabet, når man kun kan nogle brudstykker af teksten til “Kontroll på kontinentet” og “Maestro”.
Første koncert på en lille Europa-tour og fulde af energi kom Kaizers igen til Århus og besøgte hvad man vist næsten kan kalde stampublikummet og på trods af det skæve og dystre univers teksterne bevæger sig i var koncerten en glad og dejlig oplevelse.
Der gik en flok nordmænd rundt blandt publikum. De var i starten tydeligt desorienterede, måske fordi de troede de skulle til norsk koncert i Danmark og føle sig på hjemmebane, men hurtigt kunne mærke at Kaizers Orchestra nok mere var på hjemmebane end de var.
Link
Musiktjenesten Spotify har haft sit indtog i de små hjem. Diskussionerne har i hele 2012 kørt i musikkredse, om det er godt eller skidt, om afregningen er for lille eller OK, men nu har den været her i mere end 1 år og er ikke bundet op på telefonselskab, TV-abonnement eller andet. En stand-alone musiktjeneste, som er i fuld gang med at ændre musikforbruget og som over tid vil betyde at al musik vil være tilgængeligt hvor som helst der er netadgang.
Men skal musikerne og rettighedshaverne nu være glade eller triste?
Er det rimeligt og godt for musikerne at al musik er tilgængelig og får de en rimelig afregning? Vi har det sidste års tid hørt tilsyneladende horrible historier om at Lady Gaga har fået en latterlig lille afregning for en million streams og danske musikere som ikke engang kan betale deres eget abonnement på Spotify for den afregning de har fået. Lady Gaga-historien viste sig at være usand og det er svært at blive klog på hvad der er fakta og hvad der er fiktion. Ingen kan helt gennemskue afregningsmodellen, men 3-4 øre pr stream forlyder det, er måske gennemsnittet, og det lyder, indrømmet, ikke af meget, men regnestykket skal sammenlignes med hvad rettighedshavere og musikere tjener på andre måder at sælge deres musik.
Regnestykker
Hvis vi fx vil sammenligne med en kommerciel lokalradio så kan man hos Gramex finde et eksempel på en udregning af hvad der betales for at spille musik i lokalradioen. Det forudsættes at radioen kan høres af 125.000 mennesker hvorfor betalingen er så 1,04 kr pr. minut. Hvis vi siger et nummer varer 3 minutter bliver det altså en afregning på 3,12 kr. Det er selvfølgelig ikke alle 125.000 potentielle lyttere som faktisk hører den, men hvis vi siger at 5% lytter til radioen så er det 6.250 mennesker som hører det spillede nummer. Altså kunsteren (eller rettere sagt rettighedshaverne) får 3,12 for at 6.250 mennesker hører nummeret på lokalradioen.
Hvis der er 6.250 mennesker der hver især streamer det samme nummer hver for sig hjemme ved dem selv må afregningen være 6.250 x 0,03 = 187,50,- kr hvilket immervæk er en noget andet størrelse end 3,12 kr
Men hvad så med CD-salget som jo de sidste 10-15 år er blevet mindre og mindre? Bliver rettighedshaverne snydt af Spotify i forhold til hvad de tjener på CD-salg?
Der er mange usikre parametre i disse regnestykker, fx at CD-salget falder, ulovlig kopiering og download, fordelingen mellem rettighedshavere, hvor mange gange en købt CD faktisk bliver afspillet osv osv, men lad os lave nogle antagelser.
– Lad os antage at musikeren får 10 kr pr. solgt CD
– Lad os antage at der er 10 numre på en CD
– Lad os antage at afregningsprisen for streaming af et nummer er 0,03 kr
For at musikeren får det samme beløb ved streaming som ved CD-salg skal der altså streames 10,00/0,03 = 333 numre. Hvis der er 10 numre på CDen svarer det til at afspille hele CDen 33 gange. Hvis CDen afspilles flere gange kunne man sige at det er en bedre forretning for musikeren at der streames. Og man skal huske at de 0,03 kr bliver afregnet ved hver streaming, også ud i fremtiden.
Jeg synes ikke det lyder som en dårlig forretning for kunstneren, men måske er der noget jeg ikke ved?
Det er musikalsk, det er sjovt og det ser legende let ud. Walk Off The Earth er et canadisk coverband der har fundet deres lille niche på Youtube hvor de lægger videoer, som med et enkelt kamera viser bandet udføre deres vanvittige og morsomme musikalske stunts. Der bliver brugt loops og der bliver kastet rundt med mikrofoner og instrumenter og alt passer perfekt sammen.
Mere 140 mio. mennesker har set deres cover-udgave af ”Somebody That I Used To Know” (så det har du nok også), hvor de alle fem spiller på den samme spanske guitar, men det er absolut ikke den eneste fremragende ide de har præsenteret. Deres udgave af Maroon 5’s ”Payphone” er så musikalsk og så gennemført indstuderet at det er en fryd. Spilleglæden og det åbenlyst legesyge skinner så tydeligt igennem, ligesom på den efterhånden 1 år gamle Wiz Khalifa cover Roll Up, som er en af mine yndlingsvideoer. Eller hvad med den nye “Red Hands” video, hvor de har lavet en vanvittig video i et take, hvor tempoet skues op og ned for at få den specielle effekt i den færdige video? Tjek det!
Find deres video-kanal på Youtube og dyrk dem i en halv time. Det er musikalsk underholdning i særklasse!
Walk Off The Earth
http://www.youtube.com/user/walkofftheearth
Red Hands (Husk at klikke videre til den færdige version)
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_294253&feature=iv&src_vid=1bt-FHaFVH8&v=-OtOnZeQ9IM
Roll Up
http://www.youtube.com/watch?v=tJ8nkJ1_Ee0
Payphone
http://www.youtube.com/watch?v=SOUwxaAmoAk&list=UU9PEibgWOqZ-1I1JdxRmr6g&index=10
Magic
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Lf2db4hD6zI
Hvornår skete det egentlig? Hvornår var det at jeg blev irriteret? Hvornår var det at jeg første gang tænkte at det da var tilstrækkeligt at klappe på almindelig vis? “Hov det er da vist unødvendigt og lidt pinligt at rejse sig” tror jeg at jeg tænkte.
Jeg ved det ikke hvornår det skete første gang, men nu er der til enhver koncert eller anden kulturel begivenhed, en eller anden, oftest oppe foran, som umiddelbart efter man er begyndt at klappe rejser sig op og med et opfordrende og til tider bebrejdende blik kigger rundt i salen, hvorefter hele salen kort efter står op og klapper.
Stående ovationer var førhen noget man skrev om i avisen. Førhen klappede man LÆNGE, altså flere minutter, hvis det var rigtig godt og efter flere minutters klappen og man stadig havde lyst til at vise sin begejstring og agtelse for præstationen kunne man rejse sig op og fortsætte et stykke tid endnu. De stående ovationer var udtryk for den helt usædvanlige situation. Stående ovationer var avisstof. Stående ovationer var for at fremkalde kunsteren til mere hæder og anerkendelse.
Gyldendals Store danske skriver som afslutning på artiklen om “Fremkaldelse”:
Nu er man sprunget de lange klapsalver over og rejser sig op, som om det er en slags tidsbesparende effektivisering at springe direkte til de stående klapsalver. Sikke noget pjat! Faktisk kan resultatet med tiden blive det stik modsatte. Det usædvanlige bliver almindeligt og om kort tid vil kunstneren blive skuffet hvis publikum IKKE rejser sig. Inflation kunne man også kalde det.
Lad os nu klappe når noget er godt, klappe længe når noget er rigtig godt og lad os så, hvis klapsalverne ikke vil stoppe, rejse os op og forundres over at hele salen i enighed rejser sig.
okt 2010
Skolekoncert, Randlev Skole
Der var dømt fællestime og gospelsang på Randlev Skole og de 100 børn fra 0. – 6. klasse fik gospel for fuld skrue.
Gospel Sisters var selv opmærksomme på faren for distance når sangsproget var engelsk og talesproget var københavnsk, men der er roser for deres glade og pågående insisteren på at fortælle historien om gospelsangene og deres evne til at fange tilhørerne med deres smittende sangglæde.
Man kunne tydeligt fornemme på børnene at de følte sig i musikalsk godt selskab – og vi voksne i gymnastiksalen kunne ikke andet end at lade os rive med. Det var en oplysende koncert, pædagogisk og med stor musikalitet, men det blev, trods den generelt gode oplevelse, afleveret lidt mekanisk og med mere lir end indføling.
Link:
www.gospelsisters.dk
mandag 16. aug. 2010
Casa Arena, Horsens
Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om at der var øjeblikke af stor skønhed, momenter af optræk til noget og ingen fortrydelse over at jeg spenderede en mandag aften i Casa Arena i Horsens for at se U2s 360 graders megashow, men…
Det er simpelthen for stort. Det er for upersonligt, for pompøst, for prangende og for langt fra min erindring om U2 og for milevidt fra mine oplevelser med U2 på pladespilleren. Det handlede jo ikke om musik i Horsens, men om at imponere med storslåethed, lydstyrke og effekter. Jeg forstår egentlig slet ikke hvordan det kan komme så vidt, hvordan det kan gå så galt, for jeg er stadig en beundrer af meget af U2s musik, som rammer lige der hvor det skal og i sin enkelhed netop gør det modsatte af dette koncert-setup. Materialet er netop beviset på at det IKKE handler om det store udstyr, men om at det enkle er godt hvis det er skruet rigtigt sammen.
Sætliste:
Return Of The Stingray Guitar
Beautiful Day
New Year’s Day
Get On Your Boots
Magnificent
Mysterious Ways
Elevation
I Still Haven’t Found What I’m Looking For
Glastonbury
In A Little While
Miss Sarajevo
City Of Blinding Lights
Vertigo
I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight
Sunday Bloody Sunday
MLK
Walk On
You’ll Never Walk Alone (snippet)
One
Where The Streets Have No Name
Ekstranumre:
Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me
Ultra Violet (Light My Way)
With Or Without You
Moment of Surrender
Link:
http://u2ihorsens.dk/
Nyborg
maj 2010
Professionelt fantastisk.
Man rammes lige lukt og uforberedt i hjertekulen, når pigekoret myndigt, sikkert, professionelt og alligevel så uskyldigt indtager scenen og rummet med deres sang.
De lå på gulvet og de bevægede sig rundt i rummet, men aldrig for “at komme ud blandt publikum”, men fordi det skaber et helt andet lydbillede at de enkelte stemmer bevæger sig rundt. Det virkede og det rørte ved noget. Først tænkte jeg at det var min rørstrømpske sentimentalitet over uskylden, men det var ikke kun det. Det var en overraskende benovelse over hvor stor en nydelse det er for sindet at opleve en menneskeskabt vellyd, ren, skolet, piget og uden det store show, javist, men måske netop derfor. Musikken fik lov til at gøre med mig, hvad den ville.
Stemmerne og Michael Bojesens overlegne klaver-arrangementer stod alene og tydeligt og kunne snildt bære det. Men som så mange gange før er det hele live-situationen der gør det. En CD i afspilleren hjemme i stuen giver ikke tilnærmelsesvis den samme oplevelse.
En kraftig og insisterende anbefaling af at gå til en koncert med DRs Pigekor.